Dit project omvat het wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van tweetalig onderwijs (Nederlands/Vlaamse Gebarentaal) voor VGT-talige kinderen en de praktische uitwerking ervan, met als doel een kwalitatieve organisatievorm te ondersteunen in Vlaanderen.
Wat zijn de ervaringen van jongeren (12-25 jaar), ouders of opvoedingsverantwoordelijken en hulpverleners over de huidige manier van werken van het recht op dossier in de integrale jeugdhulp?
Extreem weer en falend klimaatbeleid staan bovenaan de lijst met de belangrijkste risico's die de wereldorde bedreigen (WEF, 2020). Opmerkelijk is dat niet de klimaatcrisis, maar het falend klimaatbeleid benoemd wordt. Klimaatbeleid houdt in dat er democratische en politieke keuzes gemaakt dienen te worden voor een duurzame toekomst. Daartoe willen we kinderen opleiden met Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO). EDO omvat leerprocessen die leerlingen competenties bijbrengen om via dialoog (gesprekken, debat en discussie) bewust en actief keuzes te maken.