Dit project bestudeert de boeiende wereld van zij-instromers in het basisonderwijs! Steeds meer enthousiaste individuen met diverse achtergronden kiezen voor een carrièreswitch naar het onderwijs. Zij hebben eerdere beroepservaring, een andere basisopleiding en/of levenservaring. Ons project richt zich op twee belangrijke aspecten:

1. Eerste hulp in het basisonderwijs (EBHO)

We streven naar het begrijpen en verbeteren van de ondersteuning die leraren zonder traditioneel lerarendiploma nodig hebben om succesvol hun eerste stappen te zetten in het onderwijs. We bouwen verder op het bestaande ondersteuningsaanbod en ontwikkelen dit door tot een aanbod dat starters praktische en relevante handvaten biedt.

2. Aanvangsbegeleiding voor zij-instromers

We zoomen in op de specifieke behoeften van zij-instromers tijdens aanvangsbegeleiding en onderzoeken hoe we vroegtijdige uitstroom in het basisonderwijs kunnen voorkomen. We vergelijken deze behoeften met die van startende leraren in het algemeen en ontwikkelen inzichten die kunnen bijdragen aan een effectieve aanvangsbegeleiding. Daarnaast verkennen we de dynamiek van zij-instromers binnen schoolontwikkeling en collectief leren. Hoe kunnen zij met hun diverse achtergronden een waardevolle bijdrage leveren aan het team? Hoe vinden zij hun plaats en wat is die plaats precies?

We onderzoeken deze vragen via focusgroepen en individuele diepte-interviews met zij-instromers, directeurs, aanvangsbegeleiders en lerarenopleiders.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.