Opleidingsinformatie

Deze lessenreeks helpt startende ondernemers, managers en leidinggevenden op weg een circulair businessmodel op te zetten. In 5 inspiratiesessies leer je wat circulaire economie is en hoe het een antwoord kan zijn op de grote uitdagingen van vandaag. Je leert over de impact hiervan op jouw organisatie op vlak van financiering, supply chain management,… en er wordt aandacht besteed aan productontwerp.

Verschillende sprekers met jarenlange ervaring delen hun inzichten over dit onderwerp. Ze delen niet alleen hun kennis maar ook tips and tricks & do’s and don'ts om jou en jouw bedrijf volledig op weg te helpen in de wereld van circulaire economie. Want wie vandaag circulair onderneemt, heeft een voorsprong op morgen.

Tijdens de sessies krijg je als deelnemer volop de gelegenheid om jouw netwerk uit te breiden. Bovendien wordt er ruimte gemaakt voor samenwerking en discussie, waarbij de deelnemers aangemoedigd worden om van elkaars kennis en ervaring te leren en gezamenlijk tot nieuwe inzichten te komen.

Sprekers

• Max Schoepen studeerde af als industrieel ingenieur en behaalde nadien een interdisciplinair doctoraat in de Industriële Wetenschappen en in Gezondheidswetenschappen. Hij werkt sinds 2022 onder professor Karine Van Doorsselaer, pionier in de Belgische ecodesign-wereld. Naast zijn projectonderzoek in het ESF-project is hij ook lesgever aan de opleiding Productontwikkeling (UAntwerpen), voornamelijk binnen prototyping en ontwerpmethodologie.
  • Geert Vaes is burgerlijk ingenieur met 20+ jaar ervaring in energie, chemie en polymeren en heeft een postgraduaat in biogebaseerde en circulaire economie behaald. Hij streeft naar resultaatgerichte samenwerkingen voor een circulaire transitie. Geert is projectcoördinator van de Leuvense circulaire hub C3000 en bestuurder van het burgerinitiatief MAAKbar. Als gastdocent in de Banaba Circulaire Economie van de UCLL deelt hij zijn expertise.
  • Alicja Plevoets is Handelsingenieur (Technology in Business) en is vaste projectmanager bij werecircle. Ze heeft diverse opleidingen en masterclasses gevolgd over circulair ondernemen en heeft ervaring in het meten van milieu-impact. Haar passie voor circulaire economie en data-gedreven processen leidde tot de ontwikkeling van een opleiding circulair ondernemen onder ESF-oproep 566. Als gastdocent in de Banaba Circulaire Economie van de UCLL en strategische ondersteuning voor organisaties deelt ze haar expertise.
  • Veronique Vermoesen is handelsingenieur en behaalde een doctoraat in de toegepaste economische wetenschappen. Ze heeft 18 jaar ervaring in financiële functies bij bedrijven en als lesgever en onderzoeker aan UAntwerpen en Arteveldehogeschool. Haar onderzoek aan Arteveldehogeschool focust op circulaire businessmodellen. Vanuit haar financiële achtergrond slaat ze ook de brug naar financiering van deze modellen, zowel in haar onderzoek als in haar lesopdracht.
  • Riet De Smit is master toegepaste economische wetenschappen. Ze heeft 32 jaar ervaring in commerciële kredietverlening bij KBC Bank & Verzekeringen en bekleedde daarbij zowel commerciële, operationele als beleidsfuncties. Enkele jaren geleden maakte ze de overstap naar het hoger onderwijs : momenteel is ze docent en onderzoeker rond duurzaamheid aan Arteveldehogeschool. Vanuit haar financiële achtergrond en praktijkervaring legt ze zich hierbij toe op de financiering van (de transitie naar) de  circulaire economie

Sessies

• Sessie 1: Wat is de circulaire economie? Hoe creëren we een circulaire economie en welke activiteiten en competenties zijn hiervoor nodig? We leren wat de donuteconomie is, het vlinderdiagram en de R-strategieën.
  • Sessie 2: Deelnemers zullen leren één of meerdere circulaire businessmodellen te formuleren met potentieel voor de eigen of een nieuwe bedrijfsactiviteit. Hierbij zullen verschillende circulaire strategieën en geschikte verdienmodellen aan bod komen.
  • Sessie 3: Hoe kan je je logistieke keten meer circulair maken door het bevorderen van het hergebruik van grondstoffen, onderdelen en producten, het anders om te gaan met energie, … . Kortom een andere kijk op de logistieke keten waarbij het belangrijk is om alle elementen in de keten met elkaar te verbinden.
  • Sessie 4: We bekijken onder andere wat de financiële impact is van een circulaire activiteit en welke financieringsalternatieven er zijn.
  • Sessie 5: In deze sessie belichten we het ontwerpen van duurzame producten. Vanuit het begrip levenscyclusdenken bekijken we voor elke levensfase van het product waar duurzaamheid geïntegreerd kan worden. De deelnemer gaat naar huis met praktische kennis en genuanceerde blik op dit onderwerp.

Praktische info

• Alle sessies gaan door op Campus Kantienberg, Voetweg 66, 9000 Gent. Meer info in verband met de bereikbaarheid van de campus vind je hier.
  • Het is mogelijk om voor elke sessie afzonderlijk in te schrijven
  • Kostprijs per sessie: 95 EURO
  • Volg je de volledige opleiding, dan betaal je slechts 350 EURO

Expert

Praktische info

• dinsdag 14 mei 2024 19:00 21:00
  • dinsdag 21 mei 2024 19:00 21:00
  • dinsdag 28 mei 2024 19:00 21:00
  • dinsdag 4 juni 2024 19:00 21:00
  • dinsdag 11 juni 2024 19:00 21:00
Fysiek
Plaats
Kostprijs
  • Gratis

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?