Opleidingsinformatie

INHOUD

Dompel jezelf onder in de kennis van borstvoeding met onze bijscholing voor apothekers. Verken de verschillende fases van lactatie en de hormonale werking die hierbij betrokken is. Ontdek de cruciale voorwaarden die nodig zijn om borstvoeding te laten slagen, en duik in de samenstelling van moedermelk, waarvan de complexe aanpassingen gedurende de lactatieperiode fascinerend zijn.

Naast wetenschappelijke inzichten, bieden we praktische begeleiding bij de bezorgdheden van ouders rond voeding. Leer hoe je effectief doorverwijst naar de juiste professionals in jouw omgeving en we gaan dieper in op casuïstiek rond:

• Het ondersteunen en behouden van borstvoeding
  • Het accuraat opstarten van bijvoeding
  • De uitdagingen van live voeden en kolven
  • Het bewaren van melk

Verdiep je in het beroep van lactatiekundigen – ontdek wie ze zijn, begrijp hun rol en impact. En vergeet niet de rechten van de lactatiegevende moeder, inclusief de waardevolle ondersteuning van vroedvrouwen, lactatiekundigen, en het belang van borstvoedingspauzes. Word een expert in de wetenschap en praktijk van borstvoeding met onze uitgebreide bijscholing."

Accreditatie voor apothekers is in aanvraag.

DOELGROEP

• Apothekers
  • Apotheek-assistenten (FTA)
  • Studenten farmacie

SPREKERS

Lien Sysmans is na haar opleiding als apotheker aan de UGent sinds 2019 werkzaam in de officina. Ze staat erop om de farmaceutische zorg die verleend wordt in de apotheek te blijven bijsturen en optimaliseren op basis van wetenschappelijk onderbouwd advies. Met een sterke interesse in zwangerschap en borstvoeding en om jonge gezinnen optimaal te kunnen begeleiden, startte ze in 2023 het postgraduaat Lactatiekunde op de Artevelde Hogeschool. Ze zal hier vanaf 2024 het vak Farmacologie doceren in de derde bachelor vroedkunde.

Ze hoopt er in de toekomst in te slagen om collega-apothekers de basisprincipes van een fysiologische borstvoeding bij te brengen en hiermee de kwaliteit van hun begeleiding bij borstvoeding te verbeteren.

Marijke Huysman is als lactatiekundige, expert in begeleiding van borstvoeding met 20 jaar ervaring. Ze is vroedvrouw van opleiding en werkte 14 jaar in AZ St Lucas te Gent. Daarna werd ze docent in de Arteveldehogeschool binnen de opleiding vroedkunde en het postgraduaat lactatiekunde. In bijberoep begeleidt ze mama’s in het postpartum.
Als lesgever gaat haar interesse vooral uit naar het wetenschappelijk benaderen van de lactatiekundige vragen.  In 2006 en 2016 behaalde ze de titel tot IBCLCE (International Board of Lactation consultant examiners) waarvan de ze opgedane kennis ruimschoots kan toepassen in de praktijk.

KOSTPRIJS

Standaard   60 euro
Studenten   15 euro

VRAGEN

Inhoudelijke vragen: Bieke Crabbe - bieke.crabbe@arteveldehs.be
Praktische vragen: Nele De Cock - nele.decock@arteveldehs.be

Praktische info

Data
  • maandag 20 januari 2025 20:15 22:15
  • dinsdag 29 april 2025 20:15 22:15
Plaats
nvt
Kostprijs
  • Gratis

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?