Alles over deze bijscholing

Inhoud

Globalisering, migratie, superdiversiteit, interreligieus, multicultureel … zijn stuk voor stuk kernwoorden van de 21ste eeuw. Ze brengen een grote culturele rijkdom en tegelijkertijd ook uitdagingen met zich mee. Word jij ook geconfronteerd met deze uitdagingen op je werk? Wil je graag meer weten over de migratie- en integratieproblematiek? Wil je psychologische aspecten en mechanismen in verband met beeldvorming onder de loep nemen? Wil je weten hoe je organisatie een positief beleid kan voeren ten aanzien van interculturaliteit? Dan moet je gewoon deze lessenreeks volgen.

De lesmodule ‘Context, beleid en mechanismen van interculturaliteit en diversiteit’ maakt deel uit van het Postgraduaat Diversiteitssensitief werken, communiceren en leiden.

Deze lessenreeks geeft inzicht in evolutie, patronen en mechanismen van migratie, interculturaliteit en integratie, en de context waarin dit gebeurt. We onderzoeken conceptuele en contextuele aspecten van multi- en interculturaliteit in relatie tot identiteit, migratie, integratie, acculturatie en diversiteit. Het opleidingsonderdeel helpt om een kritische visie op de migratie- en integratieproblematiek op te bouwen en reikt beleidsmatige handvaten aan om interculturaliteit en diversiteit op een positieve manier aan te wenden in organisaties en in de samenleving.

We bekijken de impact en gevolgen voor de individuele persoon en de samenleving en de psychologische aspecten van het opgroeien, leven en werken in een andere cultuur, een multiculturele en/of meertalige omgeving. We bespreken hoe persoonlijkheidsontwikkeling, identiteitsbeleving en opvoeding samenhangen met culturele en sociale aspecten, en betrekken hierin ook antropologische aspecten. Mechanisme van beeldvorming over personen en groepen, alsook mechanismen van sociale conformiteit, groepsdruk en sociale wenselijkheid worden onderzocht. We exploreren belevingsaspecten en specifieke behoeften van migratie- en minderheidsgroepen.

Het opleidingsonderdeel geeft ook inzicht in de wijze waarop de samenleving en de overheid omgaan met migratie, multiculturaliteit en superdiversiteit, alsook hoe organisaties via een beleid hier positief mee kunnen omgaan.

Doelgroep

Iedereen die op de werkvloer of in de privésfeer geconfronteerd wordt met een superdiverse samenleving. Deze module biedt handvatten om als professional aan de slag te gaan met en voor een divers publiek.

Lesgever

Johanna Snoeck

Wanneer?

Data worden binnenkort medegedeeld.

De lessen gaan altijd door op donderdag.

Waar?

Kostprijs

450 euro

Kmo-portefeuille

Als je voor een kmo werkt, kan je werkgever een subsidie aanvragen voor je opleiding uit de kmo-portefeuille van de Vlaamse overheid. Tot 30% van de factuurkost. Kies voor het thema “diversiteit en non-discriminatiebeleid” bij je aanvraag.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?