Opleidingsinformatie

Inhoud

Volgens schattingen verblijven er in België tussen de 100 000 en 180 000 mensen zonder wettig verblijf. Hun aanwezigheid op het grondgebied is eerder een structureel maatschappelijk gegeven dan een voorbijgaand verschijnsel. Het ontbreken van een wettig verblijf belemmert sterk hun toegang tot sociale grondrechten en maakt hen extra kwetsbaar voor uitbuiting. Toch zijn zij niet rechteloos. Hulp- en dienstverleners zijn vaak onvoldoende op de hoogte van de rechtspositie van deze groep waardoor deze doelgroep er niet altijd in slaagt om haar weinige basisrechten te realiseren. Wil je deze mensen kwaliteitsvol begeleiden, dan is dit lerend netwerk ongetwijfeld iets voor jou.

Dit netwerk is een samenwerkingsverband tussen Arteveldehogeschool en Team Reach Out van Fedasil. We komen viermaal per jaar samen (afwisselend Gent – Brussel). Elk thema wordt (juridisch) ingeleid door een spreker uit het werkveld. Vervolgens gaan we in op de pijnpunten waar jullie op stoten. Via het uitwisselen van ‘good practices’ willen we elkaar inspireren en handvaten bieden. Ook eigen praktijkvraagstukken kunnen (op voorhand) doorgestuurd worden en aan bod komen.

Volgende bijeenkomst:

• Thema: toegang tot onderwijs voor mensen zonder wettig verblijf (minderjarigen en volwassenen)
  • Dinsdag 6 februari 2024
  • Locatie: Campus Sint-Anna (Sint-Annaplein 31, 9000 Gent)
  • Onthaal vanaf 9u, start om 9u15. We ronden af om 12u15 met een broodjeslunch.
  • Sprekers: Geert Matthys (Arteveldehogeschool)
  • Programma:
    • 09.00 uur: onthaal
    • 09.15 uur: welkomstwoord
    • 09.30 – 10.45: wettelijk kader
    • Pauze
    • 11u15 – 12u15: uitwisseling in kleine groep
    • 12u15: broodjeslunch

Tijdens dit lerend netwerk krijgen jullie antwoorden op volgende vragen:

• Hebben kinderen zonder wettig verblijf recht op onderwijs?
  • Is het helpen van kinderen zonder wettig verblijf strafbaar?
  • Welke gevolgen heeft dit onwettig verblijf op vlak van de onderwijs- en schoolloopbaan? (Wat met leerplicht, kunnen zij opgepakt worden, wat met de schoolverzekering, krijgen zij een schooltoelage, mogen zij op schoolreis naar het buitenland…)
  • Hebben zij toegang tot hoger onderwijs en volwassenenonderwijs?
  • Wat kan een school beteken op het vlak van hun psychosociaal welzijn?

Doelgroep:

Beroepskrachten en vrijwilligers die werken met gezinnen zonder wettig verblijf en op zoek zijn naar meer kennis en tools om hen kwaliteitsvol te begeleiden.

Begeleiders:

• Esther Luca en David Khalil Zare (Team Reach Out Fedasil)
  • Geert Matthys en Marjolein Devos (Arteveldehogeschool)

Praktische info

Data
dinsdag 6 februari 2024 09:00 13:00
Fysiek
Kostprijs
  • Gratis

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?