Varen op vlak water


Als we spreken over vlakwater, spreken we over kajakken of kanovaren op stilstaand water zoals op sloten en vaarten tot rivieren en uitgestrekte meren.

Waarom gaat men op vlakwater varen?
Op deze manier zie je dingen die ja anders niet zou zien, of vanuit een andere hoek.
Zo kan je op plaatsen terecht komen die enkel via het water te bereiken zijn.
Door mooie natuurgebieden varen of door de binnenstad, denk maar aan de Brugse reien of de grachten van Amsterdam.

Vlakwater is ook de plaats waar je het best leert varen, ook al heb je de intenties om later op wildwater of op zee te gaan. Net zoals een baby eerst leert kruipen, wandelen en lopen zal ook het kajakken met vallen en opstaan geleerd worden en kan je dus beter beginnen bij het begin.

In de discipline vlakwater horen naast het recreatieve gedeelte ook de wedstrijdvormen lijnvaart, marathon en sprint thuis. In België zijn er enkele clubs die zich bezighouden met deze competitie.

Materiaal

We bespreken het basismateriaal van de verschillende, vaak voorkomende, bootsoorten in de natuursport. De raft wordt niet expliciet besproken. De peddel en peddeltechnieken kunnen vergeleken worden met die van de kano.

 

De Peddel

   De kajakpeddel

Een vlakwater peddel is meestal de langste peddel die in de kajakwereld gebruikt wordt.  Het gaat om een gemiddelde lengte van 2.30m. De bladen van een peddel staan over het algemeen onder een hoek van 90°.

 

Het blad is ofwel plat ofwel licht gebogen.

Indien hij plat is kan hij voor zowel links- als rechtshandige gebruikt worden.

Is hij bol:                                                                                                                                                                                          plaats de peddel recht voor je op de grond. Hierbij is het onderste blad met de holle kant naar je voeten gericht.       Het bovenste blad wijst nu naar rechts voor rechtshandige en naar links voor linkshandige.

 

(nl.tribord.be)

 


We onderscheiden ook wedstrijdpeddel voor lijnvaart. Hier heb je verschillende soorten in, maar de meeste gekende zijn de peddels met een echte diepe schelpvorm, het worden bijna lepels.

 

 

 

(www.kajak.nl)

 

De kanopeddel

De kanopeddel heeft slechts één blad en wordt in kneukelgreep vastgenomen op het handvat. De andere hand heeft de steel beet. De peddelslagen (oriëntatie van het blad in het water, trekkracht) zijn vergelijkbaar met die van de kajakpeddel, maar een wissel is nodig om aan de andere zijde te peddelen.

 

 

 

 

 

 

(www.airkayakshop.com)

 

 

De boot

De kajak

De vlakwater recreatieboot: Deze wordt gebruikt bij de verhuur.

 -Lange boot: snijdt zo beter door het water.

-Breed: voor optimale stabiliteit, maar wel trager.

 

 

(nl.marine24.com)

De tourkajak

-Lange boot: snijdt zo beter door het water.

-Smaller dan de recreatieve kajak.

-Beter uitgerust vanbinnen: Rugsteun, voetsteun.

-Beter uitgerust vanbuiten: Opbergcompartimenten.

-Belangrijk verschil!

Deze kajaks beschikken al over een roer. Dit bestuur je met je voeten.

Door de lengte van de boot kan hij soms moeilijk draaien, een roer kan je hierbij helpen.

(www.surfmix.com)

De competitiekajaks: K1, K2, …

-Lang en gestroomlijnd: Minimum weerstand in het water.

-Zeer smal: stabiliteit neemt sterk af.

-Deze zijn ook voorzien van een roer.

 

 

(www.sporza.be)

De kano

Verschilt van de kajak door zijn open kuip en vorm van de romp. Vaak is de kano ook groter en dus in staat meer personen of materiaal te vervoeren.

De kano’s die op school gebruikt worden zijn opblaasbare boten die het midden houden tussen een vlakwater- en makkelijk wildwatervaartuig. Doordat ze opblaasbaar zijn kunnen ze makkelijk getransporteerd worden. De nadelen zijn dan weer dat ze relatief fragiel zijn en heel wat onderhoud vragen en minder goede vaareigenschappen hebben in sommige condities. Bij sterke wind drijft de boot makkelijk weg. Doordat de boot hoog op het water ligt en onderaan vlak is het eveneens niet makkelijk om koers te houden.

(www.campz.be)