Met het Erasmus+ project Decide ontwikkelen we effectieve strategieën voor aandacht voor onbewuste vooroordelen, zowel gericht op onderwijs als op alle andere (beroeps)contexten waarin onbevooroordeelde besluitvorming van cruciaal belang is.
Op 1 september 2022 ging het Horizon Europe-project TITAN van start. TITAN ontwikkelt een nieuwe technologie om mensen sneller en beter te leren factchecken via AI. Onze onderzoekers zijn betrokken bij het gebruikersonderzoek.
Het EPIC-project ontwikkelt een slim nieuwsroom computersysteem (NRCS) als software-as-a-service (SAAS), dat redacties ondersteunt bij story-based nieuwsproductie over diverse modaliteiten, kanalen en toestellen. Het project integreert multimodale nieuwscontent volgens de modulaire journalistiek.
In een tijd waarin technologische vooruitgang de grenzen van menselijke interactie met media blijft verleggen, staat het project 'Xited' centraal in het onderzoek naar het verbeteren van de mediabeleving door middel van immersieve media. Met een focus op innovatieve technologieën zoals extended reality en metaverse-toepassingen, verkent dit project hoe de integratie van augmented reality (AR), mixed reality (MR), virtual reality (VR) en metaverse een waardevolle aanvulling kan vormen op de ervaringen van mediagebruikers.
Met het project NieuwsWijsNeuzen! maken we kinderen (8-12 jaar) weerbaarder tegen desinformatie door in te zetten op nieuwswijsheid, zowel aan de zijde van (jeugd)journalisten als aan de zijde van kinderen.
We brengen in kaart wat de struikelblokken en uitdagingen zijn rond het gebruik van audience metrics door journalisten die werken voor geschreven media.
We valideren een methode waarbij we op basis van tekstanalyse van interne teksten (vb. mailverkeer) medewerkersbetrokkenheid meten en op lange termijn voorspellen.
Tijdens de 3D-workflow zijn er heel wat conversies: van 3D-scan, modelleren en textuur aanbrengen, visualiseren van 3D in AR en VR tot printen in 3D in full colour. Dit onderzoek brengt het beheer van kleur en textuur doorheen deze stappen in kaart.
Met de socialmedia- en influencermarketingbarometer (kortweg de SMI-barometer) monitoren we de trends van Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar in de adoptie, het gebruik en de evaluatie van socialemedia- en influencermarketing.