Wat is TITAN?

TITAN is een samenwerking van meer dan 10 Europese partners (zie onderaan) waarin een nieuwe technologie wordt ontwikkeld waarmee burgers kunnen leren factchecken om zo de verspreiding van fake news terug te dringen.  Aan de hand van artificial intelligence en op basis van een grote dataset van nieuwsberichten worden burgers gegidst om fake news te leren herkennen door de juiste kritische vragen te leren stellen.

De onderzoekers van Arteveldehogeschool zullen deze technologie implementeren en testen in de context van hoger onderwijs. Deze technologie zou immers studenten die geen factchecking vaardigheden krijgen aangeleerd in hun opleiding weerbaar kunnen maken tegen fake news.

TITAN is een Europees onderzoeksproject dat gefinancierd is door de Europese Commissie als een Horizon-Europe-project.

Slechts fractie studenten leert tijdens opleiding factchecken

Jongeren worden ieder uur van de dag overladen met informatie, waarvan jammer genoeg ook veel foute, ongenuanceerde of onvolledige informatie. Deze foute informatie kan soms verstrekkende gevolgen met zich meebrengen.

Sommige jongeren worden in hun opleiding getraind om informatie en nieuws te gaan factchecken. Studenten journalistiek leren bijvoorbeeld nieuwsberichten te controleren op hun correctheid. Jammer genoeg is dit slechts een fractie van de jongeren die met fake news worden geconfronteerd.

Er is nood aan een gestroomlijnde en efficiënte didactische aanpak om jongeren kunnen leren factchecken en zo een factchecking state of mind te ontwikkelen.

TITAN-tool waarmee alle studenten leren factchecken

De ontwikkelde TITAN-technologie zou een efficiënte en impactvolle didactiek kunnen bieden aan opleidingen die geen factchecking in hun curriculum aanbieden.

Dit project ambiëert de implementatie van een op AI-gebaseerde, didactische tool om jongeren zelf de correctheid van bronnen te leren checken. Het doel is dat jongeren na het gebruik van de TITAN-tool meer, beter en sneller factchecken dan voorheen en zo actief hun steentje bijdragen in de strijd  tegen desinformatie.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.