In dit tweejarige traject bouwen we met basisscholen aan taalkrachtig onderwijs, effectieve taaltrajecten voor leerlingen met nood aan extra taalsteun en een gedragen taalbeleid.
Het Europees Taalportfolio (ELP) is een succesvol voorbeeld van (taal)onderwijs dat over grenzen heen op elkaar is afgestemd. Het zorgt voor meer mobiliteit tijdens de schoolcarrière, meer zichtbaarheid van meertaligheid in Europe en het bevordert sociale samenhang. We zien nog heel wat kansen in een digitale uitwerking van het ELP.
Met de socialmedia- en influencermarketingbarometer (kortweg de SMI-barometer) monitoren we de trends van Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar in de adoptie, het gebruik en de evaluatie van socialemedia- en influencermarketing.
De Social Media Impact -barometer brengt jaarlijks in kaart hoe Vlaamse bedrijven hun merk kunnen versterken bij Vlaamse jongeren. De focus van het onderzoek ligt op sociale media en recente trends zoals influencermarketing.
In dit onderzoeksproject wordt een gevalideerde starttoets Frans ontwikkeld, als online tool, die de taalvaardigheden spreken, schrijven, lezen en luisteren van leerlingen meet bij de start van het secundair onderwijs.
Om leerkrachten een beter inzicht te geven in de startcompetenties van leerlingen, willen we binnen dit project een oriëntatietoets Engels ontwikkelen voor de eerste graad secundair onderwijs.
Dit onderzoeksproject is vertrokken van het principe dat het samenbrengen van meesterschap van onderwijsprofessionals over de grenzen van gewoon en buitengewoon onderwijs heen, belangrijk is voor de evolutie van expertmodel naar een partnerschapsmodel