CoCOS is een baanbrekend project dat de principes van opensourceontwikkeling toepast op het creëren van studiemateriaal. Het stelt docenten in staat om samen te werken aan het ontwikkelen van onderwijsmateriaal met behoud van redactionele controle. Dit project belooft een nieuwe benadering van onderwijs, waarbij samenwerking en innovatie centraal staan. Het is een spannende stap naar de toekomst van cocreatie in onderwijs.
Jongeren leven in een beeld- en informatiecultuur, dagelijks worden ze geconfronteerd met een grote hoeveelheid beelden die hen via de meest uiteenlopende kanalen bereikt. Hoe komt deze toevloed aan informatie bij hen binnen? In welke mate kunnen ze inschatten hoe betrouwbaar, bruikbaar en correct deze informatie is? Met het project Kritische Kijkers wil Arteveldehogeschool samen met meemoo het kritisch bewustzijn stimuleren aan de hand van historisch audiovisuele bronnen.
Hoe kunnen ervaringsdeskundigen in het secundair onderwijs worden ingezet om vooroordelen ivm psychische kwetsbaarheid weg te werken en het vertrouwen te vergroten?
Samen met 8 partnerorganisaties uit België, Noord-Ierland, Noorwegen en Spanje bevorderen we de participatie van jonge kinderen van 12 jaar en jonger in de jeugdhulp.
In samenwerking met Stad Gent buigen wij ons samen met de actoren over de samenwerking tussen jeugdwelzijnswerk, jeugdhulpverlening en onderwijs (brugfiguren, leerlingenbegeleiding, ...) bij kwetsbare jongeren tussen 15 en 25 jaar.
Wat zijn de ervaringen van jongeren (12-25 jaar), ouders of opvoedingsverantwoordelijken en hulpverleners over de huidige manier van werken van het recht op dossier in de integrale jeugdhulp?