Alles over deze bijscholing

Inhoud

Tijdens dit 4-daagse dienstverleningstraject gaan we samen met andere BOA-betrokkenen aan de slag met jouw inzichten van de huidige BOA-context. Wat werkt er vandaag in jouw lokale context? Wat mag zeker niet verloren gaan? Waar zou prioritair op ingezet moeten worden?

Vanuit deze inzichten krijg je handvatten aangeboden om lokale proeftuinen te ontwikkelen. Jij wordt versterkt om in jouw lokale context de vernieuwing mee te creëren of te faciliteren. Daarenboven krijg je inspiratie van reële proeftuinen en BOA-mogelijkheden.

Leren door te doen én door samen te creëren en op zoek te gaan naar een draagvlak voor de toekomstige BOA-context. Hoe kom je in jouw lokaal bestuur tot een gedragen visie, ook al is de huidige context niet zo rooskleurig en verlies je misschien middelen? Jij wordt sterk gemaakt om samen met lokale collega’s tot een gedragen visie te komen.

Van visie naar strategie en beleid, hoe krijg je jouw visie vertaald naar de praktijk? Hoe geef je jouw visie handen en voeten en krijg je een werkzaam BOA-beleid?

Tussentijds krijg je een individueel coachingsgesprek om in te zoomen op jouw BOA-proces.

DAG 1: Van inzichten naar BOA-bouwstenen
Jouw BOA-proces onder de loep! Tijdens deze eerste dag zoomen we in op de lokale context en het BOA-proces dat je al gelopen hebt. Wat leer je uit de huidige BOA-context, wat weet je al? Wat zou je zeker willen behouden, wat staat onder druk en wat wil je veranderen?
Naast de conclusies te bundelen uit de huidige context leer je hoe je jouw inzichten kan ombuigen tot bouwstenen. Je krijgt handvatten om bouwstenen te creëren, samen met lokale betrokkenen.

DAG 2: Samen bouwen aan de toekomst van de buitenschoolse opvang en activiteiten
Tijdens dag 2 gaan we dieper in op hoe je het proces loopt en wat én wie je nodig hebt om dit verder te zetten. Hoe maak je keuzes? Wat helpt je om keuzes te maken? En wat moet je nu doen om een lokale samenwerking op te starten?
Daarnaast zetten we deze dag ook in om de lokale BOA-kansen te zien en te benutten. Hoe kun je een BOA-kans benutten? Hoe begin je aan een BOA-vernieuwing, een proeftuin, zonder alles zelf te moeten doen? Tijdens deze dag krijg je handvatten en een aanpak hiervoor aangereikt.

DAG 3: Van proeftuinen en bouwstenen naar visie
Een gedragen visie ontwikkelen, dat is de vraag van het decreet. Hoe kom je tot een gedragen visie met een diverse groep betrokkenen en hoe verval je niet in eindeloze gesprekken zonder resultaat? Vandaag krijg je de tools in handen en krijg je de kans om je vaardigheden te oefenen.

DAG 4: Van visie naar beleid
Visie gelukt? Check! Dan is het nu tijd om dit om te zetten naar een concreet beleid. Hoe ga je deze visie de komende 5 jaar vertalen naar de praktijk?
Hoe is deze visie voelbaar voor de kinderen? Voor de gezinnen? Voor de organisaties?
Wat verwacht je van wie?
Hoe kun je dit in beeld brengen?
Vandaag krijg je handvatten om je visie om te zetten naar de praktijk.
Coachingsgesprek: In een coachingsgesprek denken we graag mee met je: waar sta je vandaag en wat heb je nodig om verder te geraken. Dit gesprek gaat digitaal door en wordt gepland tussen de vormingsdagen.

• Lokale besturen
  • BOA-regisseurs
  • Professionals die mee bouwen aan het BOA-beleid
  • Lokale mandatarissen

Lesgevers

Karolien Huylebroek en Flore De Meester

Wanneer?

Schrijf je hier in voor de eerste lessenreeks:

• Dinsdag 12 december 2023
  • Dinsdag 23 januari 2024
  • Dinsdag 20 februari 2024
  • Donderdag 21 maart 2024

Schrijf je hier in voor de tweede lessenreeks:

• Dinsdag 12 maart 2024
  • Donderdag 18 april 2024
  • Dinsdag 7 mei 2024
  • Donderdag 13 juni 2024

Kostprijs?

670 euro

Incl. broodjes tijdens de lesdagen

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?