Deze opleiding bestaat uit twee 'Lerende Netwerken'. Elk Lerend Netwerk omvat 15 studiepunten en één semester. Het is mogelijk om ze afzonderlijk te volgen. Als je ervoor kiest om voor die vakken evaluatie op te nemen, krijg je daarvoor telkens een creditbewijs. Het eerste Lerend Netwerk focust zich op de klasgroep, het tweede Lerend Netwerk focust zich op de individuele leerling. Voor beide kies je een specifiek thema.
Focussen Lerend Netwerk 1
Socio-emotionele ontwikkeling
Als onderwijsprofessional merken we dat kinderen zich op een verschillende manier sociaal en emotioneel ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat omgaan met elkaars emoties en gevoelens niet altijd makkelijk verloopt. Binnen dit lerend netwerk hebben we oog voor zowel de sociale als de emotionele ontwikkeling. Vanuit aandacht voor emoties, zelfbeeld en temperament focussen op het begrijpen van gevoelens en emoties bij zichzelf (ik) en anderen (jij). Op die manier versterken we de omgangsregels en onderlinge relaties binnen onze klasgroep (wij).
Leerprocessen en -motivatie
Onderwijs toegankelijk maken voor elke leerling vraagt aandacht voor de intellectuele mogelijkheden, voorkennis en interesses van alle leerlingen. Als onderwijsprofessional is het de uitdaging om de leeromgeving af te stemmen op de noden van de groep. Vertrekkend vanuit een growth mindset met oog voor talenten van leerlingen wordt zichtbaar gemaakt wat nodig is om met een klasgroep de vooropgestelde leerdoelen te bereiken.
Taalbeleid en meertaligheid
Taal is voor veel leerlingen een drempel om vlot te communiceren. Die communicatie is zeer belangrijk om volwaardig deel te nemen aan onderwijs en om vlot te functioneren in groep. We gaan op zoek naar hoe we taal kunnen inzetten als hefboom voor gelijke onderwijskansen. Als onderwijsprofessional maken we kennis met inzichten in taal leren, taakgericht onderwijs, talensensibilisering en taalbeleid en wat dit allemaal voor je eigen onderwijspraktijk kan betekenen.
Zintuigelijke prikkelverwerking
Het opnemen van prikkels en verwerken van informatie is een complex proces. Als onderwijsprofessional is het niet evident om voor de groep een toegankelijke leeromgeving te creëren. We onderzoeken welke executieve functies meespelen in het proces van prikkelverwerking. Zo creëren we een leeromgeving die toegankelijk is voor elke leerling en die mogelijkheden voorziet om de weergave van informatie aan te passen aan de noden van de groep.
Maatschappelijke kwetsbaarheid
Niet iedereen wordt met gelijke kansen geboren. Een klasgroep is een afspiegeling van de maatschappij. De barrières die onze leerlingen ondervinden om te participeren aan die maatschappij vinden we ook terug binnen een klasgroep. In dit lerend netwerk gaan we op zoek naar strategieën die ons als onderwijsprofessional helpen om in een klasgroep voor elke leerling voldoende kansen tot betrokkenheid en engagement te voorzien. Op die manier creëren we een leeromgeving waarmee elke leerling zich kan identificeren.
Geweldloze communicatie en veilig klasklimaat
In ieders onderwijspraktijk is omgaan met een complexe groepsdynamiek best een hele uitdaging. Inzicht verwerven in de criteria van geweldloze communicatie helpt je als onderwijsprofessional om in een klasgroep tot positieve taal te komen met het oog op verbinding. Bewust nadenken over de interventiestijl is hierbij essentieel. Zo wordt binnen elke groep gestreefd naar een veilig leerklimaat.
Focussen Lerend Netwerk 2
Autismespectrumstoornissen
Dit lerend netwerk draait rond de vraag: ‘Hoe speel je in op de noden van één leerling vanuit de focus autismespectrumstoornissen: een leerling met autisme verwerkt informatie op een specifieke manier. Een auti-vriendelijke leeromgeving creëren is een uitdaging voor elke onderwijsprofessional. Inzicht hebben in het gedrag, de communicatie, de sociale omgang en het denken en handelen van het kind is essentieel. Op die manier kunnen we de denkstijl begrijpen, het gedrag plaatsen, onze communicatie aanpassen en een voldoende veilige omgeving creëren.
Hoogbegaafdheid
Dit lerend netwerk draait rond de vraag: ‘Hoe speel je in op de noden van één leerling vanuit de focus hoogbegaafdheid: wanneer we het over redelijke aanpassingen hebben, dienen we ook aandacht te hebben voor de leerling die extra uitdagingen nodig heeft. De reflex om deze leerling extra oefeningen te geven is snel gemaakt, maar speelt onvoldoende in op zijn noden. Je ontwikkelt uitdagende leeromgevingen voor deze leerling door creatief te werken met leerplandoelen en bestaande methodes.
Moeilijk hanteerbaar gedrag
Dit lerend netwerk draait rond de vraag: ‘Hoe speel je in op de noden van één leerling vanuit de focus moeilijk hanteerbaar gedrag: als onderwijsprofessional onderneem je al heel wat om een positief klasklimaat te creëren. Voor sommige leerlingen is deze aanpak echter onvoldoende en ontstaan er conflicten met andere leerlingen of met de leerkracht. Ook deze leerling heeft recht op een veilige leeromgeving. Door te begrijpen wat gedrag precies is en welke noden verschillende vormen van gedragsproblemen met zich meebrengen, leer je geschikte interventies uit te werken.
Leerproblemen en -stoornissen
Dit lerend netwerk draait rond de vraag: ‘Hoe speel je in op de noden van één leerling vanuit de focus leerproblemen en -stoornissen: onderwijsprofessionals zoeken dagelijks naar een gepaste manier om leerlingen tot leren te brengen. Het standaardaanbod in leerstof werpt voor een leerling met leerproblemen of stoornissen drempels en barrières op. Je leert op een andere manier kijken naar reken- en taalproblemen en -stoornissen. Je werkt redelijke aanpassingen uit en ontwikkelt een aangepaste leeromgeving voor deze leerling door creatief te werken met leerplandoelen en bestaande methodes.
Socio-emotionele problemen
Dit lerend netwerk draait rond de vraag: ‘Hoe speel je in op de noden van één leerling vanuit de focus socio-emotionele problemen: opgroeien is een uitdaging. Leerlingen proberen zichzelf en de relatie met de wereld rondom hen te begrijpen. Voor sommigen verloopt dit moeizamer dan voor anderen en dan is een specifieke aanpak nodig. Je leert als onderwijsprofessional beter te begrijpen wat de verschillende ontwikkelingsfases inhouden en waarom sommige leerlingen hier een zeer individuele ontwikkeling in doormaken. Dit zal jou helpen om interventies te ontwikkelen op maat van de leerling.
DCD
DCD of Developmental Coordination Disorder is een motorische beperking. Maar naast de zichtbare motorische moeilijkheden zijn er bij leerlingen met DCD evenveel onzichtbare moeilijkheden en dit op uiteenlopende domeinen. Als onderwijsprofessional is het belangrijk om hierop zicht te krijgen en een leeromgeving te creëren waarbij we deze drempels kunnen vermijden of aanpassen. We zoeken naar gepaste redelijke maatregelen en aanpassingen van de leeromgeving vanuit verschillende hoeken en contexten.
Evaluatiemethode en getuigschrift
Je ontvangt een getuigschrift 'Postgraduaat Zorgleraar'. Opgelet: als je ook effectief wil lesgeven als zorgleraar, moet je ook over een leraarsdiploma beschikken.