Daarnaast zijn STEM en Beweging  momenteel veel besproken onderwerpen binnen de actualiteit.  STEM is een heel ruim domein, vaak is er onduidelijkheid over de invulling van STEM bij kleuters. Hierdoor kunnen leraren zich eerder onzeker voelen over het integreren van STEM-onderwerpen binnen hun klaspraktijk. Tijdens hun kleuterjaren worden kinderen best in uitdagende omgevingen gebracht waar ze vanuit verwondering en via spel en onderzoek zelf de wereld kunnen ontdekken en onderzoeken. Door het kind zelf te laten onderzoeken, exploreren en experimenteren, raak je het kind in zijn diepste interesse en zal het ook sneller tot fundamenteel leren komen. De fysische wereld is hierbij één van de voornaamste bronnen die kinderen gebruiken om verwonderd over te zijn, problemen op te lossen en antwoorden te vinden.

Binnen onze samenleving is de nood aan een ruim en gevarieerd bewegingsaanbod ook bij kleuters steeds nadrukkelijker aanwezig (veel zitten op school en in de vrije tijd), waardoor het ontwikkelen van een brede basismotoriek bij deze jonge kinderen mogelijks gehypothekeerd wordt. Rekening houdend met de beperkte lestijd die naar de bewegingslessen gaat worden leerkrachten binnen het kleuteronderwijs aangespoord om op zoek te gaan naar aanvullende beweeg- en ontwikkelkansen binnen de klaspraktijk.

Tijdens het internationaal PWO-project STEM&Movement willen we samen met de universiteit van Stavanger (Noorwegen) onderzoeken hoe we een geïntegreerde aanpak van STEM en beweging kunnen vormgeven in het kleuteronderwijs. In nauwe samenwerking met een aantal kleuterscholen in België & Noorwegen worden good practices rond de integratie van STEM en Beweging uitgewerkt.

Output onderzoeksproject

De inspirerende poster & de waaier zijn het eindproduct van een tweejarig praktijkgericht PWO onderzoeksproject aan Arteveldehogeschool, in samenwerking met de Universiteit van Stavanger (Noorwegen). De centrale vraag binnen dit project was een zoektocht naar een aanpak om leerkrachten te ondersteunen bij het in de praktijk brengen van de integratie van STEM en Beweging binnen kleuteronderwijs.

1. Hoe zetten leerkrachten hun kijk op integratie van STEM en beweging binnen kleuteronderwijs momenteel om in hun eigen klaspraktijk?
  2. Wat hebben leerkrachten kleuteronderwijs nodig om kwaliteitsvolle integratie van STEM en beweging te realiseren in hun eigen klaspraktijk?

Binnen een tweejarige onderzoeksproject zijn we aan de slag gegaan met 7 leerkrachten uit 4 verschillende scholen om samen met hen deze vragen te beantwoorden.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

onepager

Waaier

Samen met de inspirerende poster heeft deze waaier als hoofddoel om te duiden wat kwaliteitsvolle integratie van STEM en beweging is of kan zijn.

Meer info rond het gebruik van deze poster vind je in de waaier.

Boek

School in beweging. Jonge kinderen, grote bewegers... en de school.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.