Studenten in andere individuele omstandigheden

Studenten die zich in een moeilijke situatie bevinden, kunnen een bijzonder statuut aanvragen om de nodige faciliteiten te krijgen. Deze faciliteiten kunnen mogelijke hindernissen in je studietraject opvangen op het vlak van onderwijs- en evaluatieactiviteiten.

bijzonder-statuut-arteveldehogeschool

Kom je in aanmerking voor het statuut?

Onder andere individuele situaties verstaan we onder andere:

• Ziekte of ongeval
  • De zorg voor een naast familielid (mantelzorg)
  • Overlijden van een naast familielid
  • Combinatie van je studies met zorg voor een gezin
  • Zwangerschap

Daarnaast zijn er nog andere omstandigheden waardoor je mogelijk in aanmerking komt voor dit bijzonder statuut.

Contacteer steeds de diversiteitscoach van je opleiding om samen je situatie te bespreken en te bekijken of je in aanmerking komt. Daarna kun je samen een aanvraag voorbereiden en bekijken welke documentatie je eventueel nodig hebt.

Hoe vraag je een bijzonder statuut aan?

Vanaf drie weken voor de start van het academiejaar, en nadat je ingeschreven bent in een opleiding, kan je een statuut aanvragen via het digitale aanvraagsysteem.

Een aanvraag doe je best zo snel mogelijk. Met vragen over de procedure kan je steeds bij de diversiteitscoach terecht.

Welke documentatie heb je nodig?

De documentatie die je moet indienen is afhankelijk van je eigen situatie. Dit kan gaan om een doktersattest, een bewijs van mantelzorg...

Neem contact op met de diversiteitscoach van je opleiding om te bespreken welke documenten je nodig hebt voor jouw specifieke situatie.