Studeren als vluchteling

Ook als vluchteling kun je studeren aan Arteveldehogeschool. Ontdek hier meer over toelatingsvoorwaarden, studiekosten, verblijf en ondersteuning.

studeren-vluchteling-arteveldehogeschool

Kan jij studeren aan Arteveldehogeschool?

Om in te schrijven in het hoger onderwijs zijn er verschillende toelatingsvoorwaarden: diplomavoorwaarden en taalvoorwaarden.

Taal

Het merendeel van onze bacheloropleidingen wordt georganiseerd in het Nederlands, maar er zijn ook vijf bacheloropleidingen waarvan de voertaal Engels is. Voor beide zijn er taalvoorwaarden.

Diploma

In principe heb je minstens een diploma secundair onderwijs nodig om een opleiding aan een hogeschool te beginnen. Als je geen diploma hebt of je kan het door omstandigheden niet voorleggen, kan je na een toelatingsonderzoek (info op de inschrijvingspagina bij voorbereiding, toelatingsonderzoek) mogelijk toch nog starten. Hou er daarnaast rekening mee dat veel opleidingen aparte toelatingsvoorwaarden hebben.

Vragen in verband met je toelating

Voor vragen in verband met de toelating neem je contact op met admissions (admissions@arteveldehs.be).

Erkenning buitenlandse diploma's

Naric is verantwoordelijk voor de erkenning van buitenlandse diploma’s. Meer info bij NARIC Vlaanderen.

Welke opleiding kies je?

Arteveldehogeschool biedt opleidingen aan in vijf interessegebieden.

Of bekijk het algemene overzicht via onze opleidingszoeker.

Hoeveel kost je studie?

Wil je meer weten over de studiekosten, een studietoelage, de combinatie van studeren met werken, leefloon of belastingen? Je kan met deze vragen steeds terecht bij de dienst studentenvoorzieningen. Op elke campus is er een Stuvomedewerker om je hierin bij te staan. Op de site Centen voor studenten vind je ook steeds de meest recente informatie terug.

Waar kun je verblijven?

Arteveldehogeschool heeft eigen studentenhuizen, maar je kan ook steeds op de privémarkt terecht. Misschien kom je wel in aanmerking voor een kottoelage? Op deze pagina vind je alle info terug, inclusief de contactgegevens van de huisvestingsdienst.

Hoe bereid je je voor?

Studeren in het Nederlands is niet altijd gemakkelijk als je je vooropleiding in het buitenland hebt gekregen. Aan het Universitair Centrum voor Talenonderwijs (UCT) kan je terecht voor taalcursussen.

Ook bij Amal Gent kan je lessen Nederlands volgen. Daarnaast kan je er terecht voor een voortraject hoger onderwijs, om een vlotte start te maken. In het voortraject wordt veel aandacht besteed aan Nederlands, maar ook aan academische taal- en studievaardigheden, andere voorbereidende modules en er is begeleiding voorzien om een gepaste studiekeuze te maken.

Aan Arteveldehogeschool kan je bovendien ondersteuning krijgen voor taal. Je taalcoach staat steeds voor je klaar.

Krijg je begeleiding?

Elke talent heeft coaching nodig.

Heb je nood aan een traject op maat, redelijke aanpassingen, sociaal-juridische begeleiding of hulp bij je studiemethode? Arteveldehogeschool heeft een ruim begeleidingsaanbod dat op maat van de student wordt afgestemd.

De diversiteitscoach van je opleiding, de Stuvo-medewerker, de taalcoach en tal van andere begeleiders helpen je graag verder.