Het leven zoals het is: coachen als mentor

professionele ontwikkeling
HR en Leiderschap
Coaching en Begeleiding

Lisa, een kinderbegeleider in een Gents kinderdagverblijf, lucht haar hart aan een mentorcoach over een cursist.

orthopedagogische -begeleiding-arteveldehogeschool

Ik zie dat ze echt haar best doet gezien haar moeilijke omstandigheden. Maar momenteel zijn de handelingen die ze stelt tijdens haar stage gewoon niet goed genoeg. Op dit moment kan zij niet slagen voor haar stage” vertelt Lisa, kindbegeleider in een Gents kinderdagverblijf, aan de mentorcoach.

“En heb je haar dit zelf al durven zeggen?”. Ze schudde haar hoofd. Dat durft ze helemaal niet.

“Ik wil haar niet nog meer kwetsen want ik zie hoe hard ze nu al worstelt door wat er privé speelt.... Soms zie je haar gewoon in de leefgroep bij de kinderen voor zich uit staren en dan weet je dat ze aan die nare situatie thuis denkt.”

Lisa vertelt dat ze met de cursist inzit en dat ze wil tonen dat ze er voor haar is. De mentorcoach glimlacht en beseft dat de mentor het goed voor heeft met haar student maar tegelijk werkt deze empatische houding verlammend voor het leerproces van de student. Want zij kan haar handelingen niet bijsturen zolang zij geen concrete feedback krijgt van Lisa. En het behalen van haar leerresultaten zal hierdoor in het bedrang komen.

“Als je louter door de persoonlijke omstandigheden van een student niet de nodige feedback durft geven die ze nodig heeft om te groeien als toekomstige professional en te slagen in haar stage, stelt zich een probleem” stelt de mentorcoach.

Dan vormt empathie een rem op het groeiproces en ontneem je, ondanks jouw goede bedoelingen eigenlijk de leerkansen van de stagiaire. En natuurlijk kan dat niet de bedoeling zijn!

Hoe kan het dan wel?

Ontdek onze opleiding Inspirerend Coachen of met onze andere coach-opleidingen.