Arteveldehogeschool en Odisee slaan brug met secundair onderwijs

Arteveldehogeschool en Odisee, die samen een strategische alliantie vormen, bundelen de krachten met het secundair onderwijs. Tijdens een ontmoetingsmoment op vrijdag 26 april op Campus Kantienberg krijgen directeurs, schoolbestuurders en andere onderwijsprofessionals toelichting rond studiesucces in het hoger onderwijs. Paul Yperman, vicevoorzitter van de Commissie van Wijzen, gaat dieper in op het rapport met beleidsaanbevelingen voor het centrale en lokale onderwijsbeleid.

Arteveldehogeschool Odisee ontmoetingsmoment secundair onderwijs Campus Kantienberg Gent

Wat heeft een student nodig en wat moet die doen om studiesucces in het hoger onderwijs te realiseren?

Op die vraag krijgen directeurs, schoolbestuurders, leerlingbegeleiders en professionals uit het secundair onderwijs het antwoord van dr. Sarah Doumen en prof. dr. Erna Nauwelaerts (UHasselt). In hun studie over de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs onderzochten zij de belangrijkste studentfactoren voor studiesucces in het hoger onderwijs.

Een 35-tal secundaire scholen werkte mee aan het onderzoek. Klassenraden en scholen kunnen hun leerlingen dankzij de resultaten evidence-based informeren en oriënteren richting het hoger onderwijs.

Belang van taalvaardigheid

Aparte sessies zoomen daarna in op het belang van taalvaardigheid in het hoger onderwijs, de gevolgen van het zevende jaar secundair voor de instroom in het hoger, inclusie, de nieuwe studievoortgangsregels en begeleiding op maat. Ook is er, gezien het lerarentekort, aandacht voor de verschillende trajecten om leerkracht te worden: LIO, VDAB, werkplekleren ...

Tot slot geeft Paul Yperman, vicevoorzitter van de Commissie van Wijzen, duiding bij het rapport dat hij eind vorig jaar, op vraag van de Vlaamse regering, heeft opgeleverd samen met een groep onderwijsexperts. Onder meer het personeels- en schoolorganisatiebeleid van het Vlaamse onderwijs komen daarin aan bod. Belangrijk zijn ook de aanbevelingen voor het centrale en lokale onderwijsbeleid op middellange termijn, waarbij onderwijskwaliteit centraal staat.

"Arteveldehogeschool en Odisee zetten zo samen een nieuwe stap om met secundaire scholen de uitdagingen in het onderwijslandschap vast te pakken", besluiten Gert Naessens, clusterdirecteur Onderwijs van Odisee, en Sofie Landuyt, directeur van het expertisenetwerk Onderwijs van Arteveldehogeschool.