Arteveldehogeschool slaat handen in elkaar met 123-piano

Arteveldehogeschool gaat in zee met het Gentse collectief 123-piano: bij de start van het tweede semester beginnen twee door studenten beschilderde piano’s aan een tocht langs alle campussen. Komende maandag 19 februari huldigen de Missy Sippy All Stars en Frederik Sioen, bezieler van 123-piano, de piano’s feestelijk in op Campus Kantienberg. Iedereen is welkom.

De piano van Alejandra Rogghé, student Creatieve Therapie.

123-piano is het geesteskind van de Gentse singer-songwriter Frederik Sioen. Ruim tien jaar geleden pootte hij voor het eerst een piano neer in de Gentse binnenstad. Het opzet: met muziek en kunst de sociale cohesie van de stad versterken. Iedereen mag plaatsnemen achter het klavier, en de beelden van een massa muziekliefhebbers bij onder meer de Stadshal staan in het collectieve geheugen van de Gentenaar gegrift. Arteveldehogeschool huurde al langer piano’s van 123-piano en breidt de samenwerking nu uit: het heeft twee piano’s gekocht bij Quatres Mains en laten versieren door twee studenten.

“We hebben meteen besloten om studenten bij het verhaal te betrekken”, zegt Ira Kerkhove van de dienst Studentenvoorzieningen. “Net als de rondreizende piano’s uit de binnenstad zijn onze instrumenten versierd, in ons geval door student-kunstenaars. Als de hogeschool gesloten is, bijvoorbeeld in de zomervakantie, willen we onze piano’s ook op andere openbare plekken in Gent aanbieden.” Het project kwam tot stand met de steun van het Jez! Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Stina De Roeck.
Stina De Roeck
Student Secundair Onderwijs
Alejandra bij haar piano.
Alejandra Rogghé
Student Creatieve Therapie

Stina De Roeck, student Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs, en Alejandra Rogghé, student Creatieve Therapie, namen de piano’s onder handen. “Ik koos voor geluidsgolven die tegelijk doen denken aan hoogtemeters op een landkaart”, zegt Stina, ook bekend van haar prints en muurschilderingen. “Het kaartpatroon verwijst naar de verplaatsingen die de piano zal maken in de Gentse binnenstad.” Alejandra op haar beurt liet haar onderbewustzijn spreken. “Elk van mijn vier personages, die geen vast gender hebben, staat symbool voor een zintuig: het gehoor, het zicht, de reuk- en de tastzin. Ze lijken ook elk uit een ander land te komen.”

Volgende maandag 19 februari huldigen Frederik Sioen en de Missy Sippy All Stars, de band van het gelijknamige bluescafé in Gent, de piano’s in met een lunchconcert in de Wintertuin van Campus Kantienberg, van 11.30 tot 13.30 uur. Naast Sioen tekenen Brittle Bones Tom, Lajos Tauber (gitaar) en Olivier Vander Bauwede (mondharmonica) present. Daarna starten de instrumenten hun tocht langs alle campussen, te beginnen met een tweede lunchconcert van student-muzikanten Paak Kormongkolkul en Melanie Amollo op vrijdag 23 februari op Campus Kattenberg. Iedereen is welkom.