Digitale studiedag Buitenschoolse Opvang en Activiteiten deelt inzichten uit onderzoek

Arteveldehogeschool en Karel de Grote Hogeschool organiseren op donderdag 25 april een digitale studiedag rond het decreet ‘Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA)’. Daarin worden inzichten uit onderzoek naar financiering voor buitenschoolse opvang voor kinderen gedeeld. Verder tonen 25 experts uit het werkveld praktijkvoorbeelden tijdens verschillende workshops. In de namiddag staat een politiek debat met ruimte voor vragen op het programma.

Buitenschoolse opvang en activiteiten

Arteveldehogeschool doet sinds 2021 onderzoek naar hoe het BOA-decreet in de praktijk vertaald kan worden en houdt daarbij rekening met actuele ontwikkelingen. De Vlaamse regering koos voor een ambitieus plan met duidelijke doelstellingen:

• Elk kind moet zijn talenten kunnen ontplooien
  • Gezinnen moeten hun werk of opleiding kunnen combineren met hun gezin
  • De sociale cohesie en de toegankelijkheid in de samenleving moet gestimuleerd worden

Het is de tweede keer dat een studiedag rond het decreet georganiseerd wordt. Onder de titel 'De opvang en vrije tijd van kinderen zijn in beweging' delen beide hogescholen interessante inzichten en voorbeelden uit de praktijk. Organisaties zoals Sportaround en Mentes vzw zijn te gast en delen hun ervaring tijdens interactieve workshops.

De namiddag staat in het teken van een politiek debat, waarin alle Vlaamse partijen zijn vertegenwoordigd. Ze zoomen in op de financiële context, sectoroverschrijdend werken, de professionals, toegankelijkheid en de uitrol van het decreet. Iedereen kan de livestream volgen en krijgt de kans om vragen te stellen.