Provincie lanceert gratis podcastwandeling in Puyenbroeck, Arteveldehogeschool werkte mee

Provincie Oost-Vlaanderen heeft de gratis podcastwandeling ‘Het monster van Puyenbroeck’ gelanceerd. De interactieve activiteit in provinciaal domein Puyenbroeck en erfgoedsite Mola Molencentrum richt zich tot jongeren van 9 tot 14 jaar. Vanuit Arteveldehogeschool werkten studenten en onderzoekers uit de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs mee aan het project.

Wonderlijke Wandeling Puyenbroeck Arteveldehogeschool Gent

Het monster van Puyenbroeck neemt de bezoekers via een audiogids mee op een spannend avontuur vol leuke opdrachten: van een minikamp bouwen in het speelbos tot zien als een vleermuis aan de ijskelder.

"Onze wonderlijke wandeling laat jongeren op een leuke manier wetenschap, natuur en erfgoed ontdekken", zegt gedeputeerde An Vervliet, bevoegd voor Erfgoed en Recreatiedomeinen. "Het is een unieke toevoeging aan het veelzijdige aanbod van Puyenbroeck. Dankzij de samenwerking met Arteveldehogeschool en Het Geluidshuis kunnen wij die leeftijdsgroep een nieuwe, speelse buitenactiviteit aanbieden, die bovendien nog eens helemaal gratis is."

Eerste stap in STEM

Wie durft, vertrekt voor een tocht van 2,3 kilometer die ongeveer 2,5 uur duurt. Nieuwsgierige familieleden of vrienden kunnen natuurlijk mee op tocht. De audiogids beluister je via jouw podcast app, Spotify of de website van domein Puyenbroeck. Het bijhorende wandelplan is beschikbaar in het bezoekerscentrum van het domein en in het onthaal van Mola Molencentrum. De digitale versie kan je downloaden via de website.

"We willen kinderen zich laten verwonderen als eerste stap in STEM – Science, Technology, Engineering & Mathematics", zegt Lies Van Loocke, docent in de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs. Samen met enkele studenten bedacht ze de wetenschappelijke opdrachten. "Verwondering doet je vragen stellen. Je ontdekt iets onbekends zoals geheimzinnige diersporen of bekijkt iets bekends met een nieuwe bril zoals een draaiende windmolen."