Foot Health Lab

Labs

Foot Health Lab staat zowel voor de maatschappelijke dienstverlening als het (toegepast) wetenschappelijk onderzoek dat ingericht/aangeboden wordt door de bacheloropleiding Podologie van Arteveldehogeschool.

Podologie

Wat kunnen we voor u betekenen?

Dienstverlening

Je kan bij ons terecht voor een podologische (preventieve) screening (bewegingsanalyse met focus op het onderste lidmaat alsook schoenadvies) en dit zowel als individu als (sport-) organisatie of bedrijf. Bijvoorbeeld:

• Loopanalyse en sportschoenadvies bij aanvang start-to-run, ten miles
  • Loopanalyse en sportschoenadvies in voorbereiding nieuw sportseizoen
  • Screening sportspecifieke bewegingen bij ballet, voetbal, basketbal, hockey, korfbal…

Ook lezingen en bijscholingen aangaande podologische relevante topics (met focus op onderste lidmaat) kunnen op maat aangeboden worden.

Podologie

Onderzoek

Foot Health Lab is een gloednieuw onderzoeks- en innovatiecentrum met volledig geïntegreerde, state-of-the-art-apparatuur voor bewegingsanalyse en voetgerelateerd onderzoek.

• Bedrijven, (sport-) organisaties, … met podologisch gerelateerde onderzoeksvragen kunnen in het lab terecht. Dit kunnen onderzoeksvragen over producten zijn (vb. veiligheidsschoenen, siliconenpads, enkelbraces, … ) maar ook over toepassingen (vb. scan van de curvatuur van de nagel). Producten worden niet alleen onderzocht en getest, de onderzoekers geven, indien gewenst, ook advies voor verbetering.
  • Het wetenschappelijk onderzoek is gericht op waarde gedreven zorg, specifieke noden van bepaalde klinische populaties, revalidatie, de ontwikkeling van diagnostische tools en podologische interventies met focus op het onderste lidmaat. Het onderzoeksteam bestaat uit onderzoekers met een variërende achtergrond, met daarin een combinatie van podologie en kinesitherapie. Elk draagt met zijn eigen bekwaamheden bij tot de sterkte van dit team. Daarnaast behaalde ook elk teamlid zijn ‘Good Clinical Practice’ certificaat.

Voor welk type onderzoek kan je bij het Foot Health Lab terecht?

De focus van het onderzoek dat uitgevoerd kan worden door/co-creatie met Foot Health Lab ligt vooral op (toegepast) wetenschappelijk onderzoek van bewegingsanalyse, bewegingspatronen gelinkt aan stappen, lopen, voet- en onderste lidmaat problematiek.

De onderzoekers brengen hiervoor zowel klinische als fundamentele parameters in beeld.

Daarnaast kan het lab ook beroep doen op state-of-the-art-instrumentatie voor de behandeling van huid- en nagelaandoeningen.

De rol van schoeisel in dit alles kan ook onderzocht worden.

Het lab is uitgerust met geavanceerde apparatuur:

• Bewegingslabo met:
    • 3D opto-elektronisch bewegingsanalysetoestel (Qualisys, Göteborg, Sweden)
    • Geïntegreerd krachtenplatform (AMTI, Watertown, MA, USA)
    • Geïntegreerd plantaire drukmeetplatform (RSscan, Materialise, Leuven, Belgium)
    • Insole plantaire drukmeet systeem (Fscan, Tekscan, Boston, MA, USA)
    • Walkway en loopband
    • Softwarepakketten om deze data te kunnen verwerken (Visual 3D, C-Motion, Germantown, MD, USA)
  • Volledige uitrusting voor onderzoek naar instrumentele behandeling van huid- en nagelproblemen

Nog vragen?

Neem contact op met het Foot Health Lab