Dit onderzoek wil in eerste instantie in kaart brengen welke ondersteuningsnoden het werkveld heeft in verband met het uitwerken van een kindgerichte speelvisie én creatieve speelpraktijk voor baby’s, peuters, kleuters en lagereschoolkinderen (0-12 jaar). In tweede instantie wil het hierop een antwoord bieden door een ondersteunend instrument te ontwikkelen, toepasbaar in ieder kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang. De onderzoeksvraag luidt: Hoe pedagogische professionals ondersteunen om binnen de organisatie een kindgerichte speelvisie en een daaruit voortvloeiende creatieve speelpraktijk te ontwikkelen? 

Waarom dit onderzoek?

De implementering van het MeMoQ-instrument in de voorschoolse kinderopvang heeft de nood aan het creëren van een kwaliteitsvol speelaanbod verhoogd. Laevers & Vandenbroeck (2016) geven binnen hun onderzoek aan dat er werk moet gemaakt worden van educatieve ondersteuning tijdens zowel vrij spelen als geleide activiteiten. De professionals vinden in de bestaande ondersteunende instrumenten echter weinig concrete vertaalslag naar de praktijk toe. Hoe kunnen ze op een kwaliteitsvolle manier speelimpulsen en uitdagingen aanbieden doorheen de dag en toch de autonomie en exploratiekracht van het kind respecteren? 

Het nieuw decreet buitenschoolse opvang (2019) sluit hier op aan: “De doelstelling op het niveau van het kind is het bieden van een kindgerichte, uitdagende en speelse omgeving, als aanvulling op het schoolleven van het kind, afgestemd op de eigenheid en interesses van kinderen, om ervoor te zorgen dat kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen in een sfeer van vrije tijd zonder formele of informele leerdruk.” (Vlaams Parlement, voorstel van decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten, 2019, p.5) 

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

tijdschrift 2

Artikel in KIDDO

De kracht van muzisch spel.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.