Buurtmakers gaat met jongeren in een kwetsbare situatie aan de slag om een nood aan te pakken in hun buurt. We zetten hierbij STEM-vaardigheden in om te werken aan een circulaire economie.
De bekendheid, spreiding en toegankelijkheid van buitenschoolse STEM-initiatieven is nog niet optimaal voor elk kind tussen 3 en 12 jaar in Vlaanderen. “Let’s STEM together!” is een uitnodiging om hier samen, actief en duurzaam verandering in te brengen.
In dit verkennend onderzoek gaan we na hoe er gewerkt wordt aan mediawijsheid in het lager en het secundair onderwijs bij leerlingen van 8 tot 14 jaar.
Tijdens het Make.Think.Tinkering-onderzoek gingen de onderzoekers aan de slag met 12 leerkrachten uit 6 scholen om de methodiek te toetsen aan het Vlaamse onderwijsveld.
In dit PWO-project werden binnen een eerste onderzoekslijn de mogelijkheden en de concrete invulling van de nieuwe eindtermen en leerplannen voor de vakdisciplines aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek uit de eerste graad van het secundair onderwijs bestudeerd.
Dit project zet in op de vertaling van wetenschappelijke inzichten rond risicovol spelen in praktische tools en handvaten voor begeleiders van peuters.
Tijdens het internationale PWO-project STEM&Bewegen willen we samen met de Universiteit van Stavanger (Noorwegen) onderzoeken hoe we een integrale aanpak van STEM en bewegen in het kleuteronderwijs vorm kunnen geven.