Gokart-tool: duurzaam versterken van pedagogische kwaliteit
Duurzaam versterken van pedagogische kwaliteit is dé gedeelde ambitie van sectoren in het sectorlandschap ‘werken met gezinnen, kinderen, jongeren en/of de buurt’. Wat kan Gokart als innovatietool hierbij betekenen voor opleiding en praktijk?
Gokart: ondersteuningsinstrument voor innovatie pedagogische kwaliteit
Werken aan kwaliteit kan men slechts bereiken met blijvende aandacht voor de aansturing van innovatie en de inzet op een reflectieve praktijk.
Uit voorgaand onderzoek (Eneman & Thys, 2019) bleek dat dit kan aan de hand van een Gokart-tool. Verandering en professionele groei worden immers het meest effectief gerealiseerd als het een continu proces omvat en tegelijk ruimte maakt voor zelfreflectie (Whitebook et al., 2009).
Naast de noodzakelijke vorming voor professionals over de begeleiding van kinderen en de samenwerking met ouders is het ook van belang dat professionals kunnen deel uitmaken van een professionele leergemeenschap waarin gezamenlijk leren vooropstaat en waar ze samen kunnen nadenken over kwaliteit (oa Core, 2011; ISSA, 2017).
Zoals Vandenbrouck en Lazarri stellen, zijn er gecentraliseerde systemen nodig om kwaliteit te bewaken. Er is echter ook nood - in het werkveld en bij professionals in opleiding - aan een ondersteunend instrument om die kwaliteit ook te realiseren samen met alle betrokkenen. Naast de inzet op een reflectieve praktijk haalden we ook de aansturing van innovatie aan bij het streven naar kwaliteit. Om dit op een duurzame en gedragen manier te doen, is er ondersteuning nodig.
Expertise over innovatie breed toepasbaar maken
Binnen onze opleiding is in de voorbije jaren ook voldoende expertise opgebouwd over de ondersteuning van innovatie via:
- stages;
- dienstverleningsprojecten voor VVSG;
- diverse opleidingsonderdelen (onderzoeken&innoveren, werken met teams, profilering).
Deze methodieken zijn uitgewerkt op maat van studenten en/of op maat van een specifiek werkveld en met een specifieke doelstelling. Er ontbrak echter onderzoek om deze beschikbare kennis, inzichten en tools verder te onderzoeken op hun bruikbaarheid en van daaruit ook een onderbouwde tool te ontwikkelen voor een breed werkveld en toepasbaar te maken op een breed scala aan maatschappelijke uitdagingen. In dit onderzoek koesteren we wat sterk is en versterken we waar nodig. Het onderzoek zal gekenmerkt worden door de waarderende aanpak.
Participatief veranderingsproces: werkinstrument en handleiding
Eind 2019 werd een werkinstrument en een ondersteunend draaiboek uitgewerkt (Eneman & Thys, 2019).
Het werd een werkinstrument om diverse actoren in een breed werkveld te ondersteunen in de opzet en begeleiding van een participatief veranderingsproces. Onder diverse actoren verstaan we professionals die verandering willen faciliteren in een setting waar teamgebonden gewerkt wordt met kinderen, jongeren en gezinnen.
Daarnaast staat een handleiding met de belangrijkste onderzoeksbevindingen. Om professionals optimaal voor te bereiden en te ondersteunen bij het gebruik van het werkinstrument, hierboven beschreven, werkten we een handleiding uit met daarin de belangrijkste en aangetoonde werkzame factoren en processen.
Realisaties bundelen onder Gokart
In het voorliggend projectvoorstel bouwen we verder op deze realisaties. We bundelen bovenstaande realisaties onder de koepel ‘Gokart’ en maken er een gedragen, getest en onderbouwd instrument voor opleiding én praktijk.
Onderzoeksmethode
De ingezette onderzoeksmethoden zijn:
- User experiences: We sturen derdejaarsstudenten van de bacheloropleiding Pedagogie van het Jonge Kind voorbereid op pad met de Gokart-tool zoals ontwikkeld in bovenstaand beschreven ontwerponderzoek (Eneman & Thys, 2019). Tijdens en na hun stage verzamelen we de ervaringen van een 75-tal studenten die aan de slag gaan met de tool.
- Focusgroepen: Via bevraging en uitwisseling tussen mentoren op de trefdag(en) worden hun ervaringen, meningen over de inzet en meerwaarde van Gokart verzameld. Deze onderzoeksdata leiden tot herzieningen van (onderdelen van) Gokart en de ontwikkeling van ondersteunende documenten en/of (informatie-, uitwissel-, intervisie- ...)momenten.
Onderzoeksrealisaties en -publicaties
Gokart-instrument
Een participatief innovatieproces in functie van pedagogische kwaliteit.
Onderzoeksrapport
Gokart: samen van start tot finish. Een praktijkgericht onderzoek naar het ondersteunen van een participatief innovatieproces in functie van pedagogische kwaliteit.
Contacteer de onderzoeker
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.