Onderdelen project

Scaffold is een vierjarig multidisciplinair onderzoeksproject dat bestaat uit:

3 transversale werkpakketten

• usercentered design en prototypeontwikkeling
  • training en gebruiksprocedures
  • beleid, wetgeving en ethiek

3 contextspecifieke werkpakketten

• video- en interdisciplinaire opleiding binnen moeder- en kindzorg
  • toetsen van competenties in huisartsenopleiding
  • levenslang leren en gezondheidszorg

1 overkoepelend werkpakket

• projectmanagement om de cohesie tussen alle werkpakketten te bewaken en te bevorderen

E-portfolio dat studenten ondersteunt bij competentiegroei

Tijdens het Scaffold-project bestuderen vier doctoraatstudenten de wetenschappelijke literatuur en specifieke aspecten van het e-portfolio zodat nieuwe inzichten in het e-portfolio opgenomen worden. De impact van het ontwikkelde e-portfolio op de kwaliteit van opleiding en zorg op de werkplek staat centraal.

Dit project is ontstaan uit een unieke samenwerking tussen UGent, KU Leuven en Arteveldehogeschool. Binnen het contextspecifieke werkpakket 6 "Levenslang leren en gezondheidszorg" is er ook nauwe samenwerking met IVV Sint Vincentius, HBO5 verpleegkunde opleiding.

Het beoogde resultaat is het optimaal in kaart brengen van de competentiegroei in het nieuw ontwikkelde state of the art e-portfolio.

Werkpakket 'levenslang leren en gezondheidszorg'

Werkpakket 6 onderzoekt de bestaande e-portfolioliteratuur en de huidige competentiekaders in acht verschillende gezondheidszorgopleidingen namelijk HBO5-verpleegkunde, bachelor verpleegkunde, vroedkunde, logopedie, audiologie, ergotherapie, podologie en mondzorg. Deze kennis wordt verder gebruikt om de ontwikkelde e-portfolio proof of concepts (van werkpakket 1) te valideren in de voorgenoemde acht gezondheidszorgopleidingen. De continue competentiegroei doorheen de opleiding, bij de brug tussen opleidingsniveaus maar ook na het afstuderen, wordt centraal gesteld. Dit zorgt ervoor dat de focus van werkpakket 6 vertrekt vanuit drie perspectieven:

1. Opleidingsniveau (HBO5 – bachelor – master)
  2. Binnen- en buitenlandse stage
  3. Voor en na afstuderen

Blijf op de hoogte van onze initiatieven

Benieuwd naar het verloop van ons onderzoek? Interesse in een samenwerking?

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Training en gebruiksprocedures.

Training to Support ePortfolio Users During Clinical Placements: a Scoping Review.

pdf 3

Publicatie

Video- en interdisciplinaire opleiding binnen moeder- en kindzorg.

Development of an integrated competency framework for postgraduate paediatric training: a Delphi study.

Publicatie

Toetsen van competenties in huisartsenopleiding.

Proficiency testing for identifying underperforming students before postgraduate education: a longitudinal study.

pdf 4

Publicatie

Levenslang leren en gezondheidszorg (Delphi-studie).

An online Delphi study to investigate the completeness of the CanMEDS Roles and the relevance, formulation, and measurability of their key competencies within eight healthcare disciplines in Flanders.

pdf 5

Publicatie

Levenslang leren en gezondheidszorg (review).

The role of ePortfolios in supporting learning in eight healthcare disciplines: A scoping review.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.