Snapchat is een populair sociaal mediakanaal bij jongeren. Traditionele nieuwsmedia zijn meer dan ooit op zoek naar aansluiting bij deze jongere doelgroep. In dit onderzoek hebben we bijgevolg gefocust op het adoptiepotentieel van Snapchat als nieuws- en brandingkanaal voor legacy media om jongeren te bereiken.
Onderzoek
Dit project is opgebouwd rond drie onderzoeksfases. In een eerste golf van onderzoek is een online survey verspreid die door 1406 snapchatters tussen 15 en 24 jaar werd ingevuld en die bijkomend inzicht bood in het gebruik van Snapchat, de consumptioe van nieuws en de hiuding ten aanzien van branding via Snapchat. In een tweede onderzoeksfase zijn 5 focusgroepgesprekken met dezelfde doelgroep van jongeren uitgevoerd om de surveyresultaten en de bevindingen uit desk research verder uit te diepen en aan te vullen. In een laatste fase zijn 5 experteninterviews afgenomen met als doel de resultaten aan de expertise van het werkveld af te toetsen en ze te contextualiseren.
Resultaten
De onderzoeksresultaten geven onder andere aan dat:
(1) Snapchat vooral als brandingtool potentieel biedt en minder geschikt is als nieuwskanaal,
(2) de positieve bevindingen met betrekking tot Snapchat dienen ingebed te worden in een ruimer kader. De concurrentie van andere sociale media die door jongeren vaak worden gefrequenteerd zoals Snapchat, Instagram, Twitter, Facebook, Youtube en Musical.ly is navenant,
(3) er nog grote vraagtekens zijn met betrekking tot het format en de content die mediabedrijven op Snapchat en bij uitbreiding wellicht ook op de andere sociale mediakanalen dienen aan te bieden.
Valorisatie
Uit het PWO-onderzoek naar het adoptiepotentieel van Snapchat als nieuws- en brandingkanaal voor mediabedrijven om jongeren te bereiken, bleek dat Snapchat vooral als brandingtool potentieel biedt en minder geschikt is als nieuwskanaal. De positieve bevindingen van Snapchat als brandingkanaal voor mediabedrijven om jongeren tussen 15 en 24 jaar te bereiken, zetten we centraal op een studiedag die op 8 december 2017 plaatsvindt. Vlaamse mediabedrijven zullen hun ervaringen delen en op zoek gaan naar ‘good practices’. Daarnaast ontwikkelen we een workshop waarin het strategisch en praktisch inzetten van Snapchat centraal staat.
Onderzoeksrealisaties en -publicaties
Presentatie
Resultaten kwalitatief onderzoek.
Snapchat: van puberhype tot nieuw (journalistiek) medium? Het adoptiepotentieel van Snapchat als nieuwskanaal en brandingtool voor Vlaamse media om jongeren te bereiken.
Presentatie
Resultaten surveyonderzoek.
Snapchat: van puberhype tot nieuw (journalistiek) medium? Het adoptiepotentieel van snapchat als nieuwskanaal en brandingtool voor Vlaamse media om jongeren te bereiken.
Infografiek
Verwachtingen van Vlaamse jongeren over nieuws en merken op Snapchat.
Maak kennis met het team
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.