Uitdagingen in het onderwijs zonder pasklare antwoorden

Het Vlaamse onderwijs staat voor heel wat tvernieuwingen die een antwoord willen bieden op grote maatschappelijke uitdagingen. Denk maar aan armoedebestrijding, klimaatverandering, gendergelijkheid, enzovoort. Dit zijn allemaal complexe kwesties zonder pasklare antwoorden.

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO)

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) wil leerlingen voorbereiden op hun rol als actieve burgers die kunnen en wil zo bijdragen aan een betere toekomst. Een toekomst met genoeg voor altijd voor iedereen. VALIES (Valorizing Integrated and Action Oriented Education for Sustainable Development) is een cocreatief onderzoeksproject dat inzet op de professionele ontwikkeling van leerkrachten om samen met hun schoolteam EDO succesvol te maken in de eigen school. We zetten met VALIES volop in op samenwerking met scholen en actoren uit het brede veld van EDO.

Partners

In het project werken collega's van de Arteveldehogeschool samen met collega's van de Universiteit Antwerpen, de Katholieke Universiteit Leuven, Katholiek Onderwijs Vlaanderen en Provinciaal Onderwijs Vlaanderen. VALIES wordt financieel mogelijk gemaakt door het Fonds voor Wetenschappelijk onderzoek, onder overeenkomst S010317N.

Praktijkplatform educatie voor duurzame ontwikkeling op school

Dit project resulteerde in een praktijkplatform waarop we ondersteuning bieden op 3 niveaus:

1. Wil je kennis maken met EDO en de onderliggende principes? Start met EDO prikkel.
  2. Heb je al ervaring en wil je ondersteuning bij het vormgeven en begeleiden van EDO-projecten? Start met EDO project.
  3. Wil je samen met je schoolteam bouwen aan een implementatie van EDO op school? Start met EDO school.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.