Alles over deze bijscholing

Inhoud

BLES is een expertennetwerk van speeldeskundigen, leerkrachten, sociaal werkers, academici en landschapsontwerpers met een hart voor buiten spelen en leren. De organisatie is ontstaan vanuit de noodzaak die we voelen om spelend leren in scholen te ondersteunen. We focussen hierbij op de speel- en leerkansen voor de kinderen en jongeren en hun omgeving. We werken participatief en in co-creatie. Op die manier ondersteunen we op maat en kunnen we voor elke soort vraag meteen de juiste persoon inschakelen.

Wat we doen? Leuke speel- en leerplekken helpen ontwikkelen! Maar voor ons is het ontwerp en de aanleg van de ruimte niet het einddoel. De manier waarop die plek ingezet wordt in je speel- en leerpraktijk is voor ons zoveel interessanter. Een goed ontwerp, vergroening, vorming, outdoor learning, … zijn voor ons manieren om van jullie speelruimte een krachtige speel- en leeromgeving te maken.

Via natuurrijke, dynamische en avontuurlijke elementen onderzoeken we samen hoe we kinderen en jongeren kunnen uitdagen tot spelen en leren. BLES ontwerpt speelplekken in co-creatie met leerlingen, leerkrachten, ouders en buurt. Samen richten we een krachtige speel- en leeromgeving in waar de kinderen en jongeren eigenaar van zijn!

BLES gaat met scholen en andere organisaties aan de slag rond de volgende vragen:

• Wat kunnen kinderen en jongeren ervaren, leren en ontwikkelen door buiten te zijn?
  • Hoe kan je de buitenruimte inrichten als een krachtige leer – en speelomgeving?
  • Hoe kan je als leerkracht of begeleider het leren en spelen begeleiden en hoe sluit dit aan bij het curriculum van de school/organisatie?
  • Welke rol neemt de school op in de buurt en welke kansen zijn er?

Arteveldehogeschool ondersteunt het project BLES, buiten leren en spelen. Samen onderzoeken we linken tussen het vormgeven van een krachtige speel – en leeromgeving en het curriculum en het pedagogische plan van de school. Neem ook een kijkje op de website Blesland.

Doelgroep

Basis - en secundair onderwijs. Zowel leerkrachten, als beleidsondersteuners, als teams.

Wanneer?

De vorming wordt op maat voor u ingericht. Neem contact op om praktische afspraken te maken.

Waar?

De vorming kan zowel bij ons als bij u worden georganiseerd.

Kostprijs?

De kostprijs wordt in onderling overleg op basis van de noden en wensen vastgelegd.