Deze train the trainer is ontwikkeld in het kader van een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (PWO) genaamd ‘Leerkracht Veerkracht’. In de eerste fase van dit PWO werd een model ontwikkeld op basis van literatuurstudie en een kwantitatieve en kwalitatieve gegevensverzameling. Het model is een visuele voorstelling van verschillende succesfactoren die een rol spelen in het omgaan met een interactieprobleem tussen leerkracht en leerling. Dit model vormt de basis voor de train the trainer waarbij er onderzocht wordt op welke wijze we kwaliteitsvolle relaties tussen leraren en leerlingen, die een uitdaging vormen op vlak van gedrag, kunnen stimuleren en op welke wijze we leerkrachten veerkrachtiger kunnen maken hierin.
Eén kant en klare oplossing voor deze uitdaging bestaat uiteraard niet. De train the trainer focust dus voornamelijk op reflectie, waarbij je als coach stilstaat met collega’s en het schoolteam bij wie ze zelf zijn, bij hun eigen persoonlijk en professioneel handelen en bij hun eigen vaardigheden in het omgaan met anderen (leerlingen, collega’s, …) en in het omgaan met uitdagend gedrag. We voorzien voor elke deelnemer een pakket met daarin de ontwikkelde materialen en hulpmiddelen om mee aan de slag te gaan op de school. Er zijn twee sporen mogelijk om met de input aan de slag te gaan op de school:
- Spoor 1: Het teamlid dat de train the trainer volgt gaat met de input intensief aan de slag op de school met een zelf samengesteld kernteam. Voor je aan de slag gaat met deze train the trainer stel je dus een kernteam samen op school, bestaande uit minstens 4 tot maximum 8 personen. Om deze train the trainer succesvol te doorlopen plan je met dit kernteam 7 à 8 samenkomsten in van telkens ongeveer 50 minuten gespreid over het schooljaar. Voor iedere samenkomst met het kernteam reiken we verschillende technieken en handvaten aan.
- Spoor 2: Het teamlid dat de train the trainer volgt gaat met de input aan de slag op de school. Op basis van de inzichten en vaardigheden die ze opdoen, kiezen ze zelf welke oefeningen inspelen op de ondersteuningsnoden van individuele leerkrachten en/of het volledige schoolteam.