Business en Management

Onderzoek

Ons praktijkonderzoek ondersteunt werknemers, starters en kmo’s in hun uitdagingen naar een duurzaam economisch model. Samen met partners gaan we op zoek naar inzichten en oplossingen in de vorm van tools, methodes of prototypes. Dat doen we via marktonderzoek en de human-centered-designmethode.

Onderzoek Business en Management

Onderzoeksthema's

Ecologische en inclusieve transitie

Hand in hand met de natuur

Om de klimaatverandering en de grondstoffenschaarste tegen te gaan, moeten we iets doen aan onze huidige manier van produceren en consumeren (SDG12).  Daarom gaan we samen met organisaties, (maatwerk)bedrijven, overheden en burgers (SDG17) op zoek naar nieuwe inzichten. Tegelijk verbreden of verdiepen we bestaande kennis. Maar bovenal willen we kennis vertalen naar de praktijk. Alleen zo komen we tot concrete handvaten om deze transitie daadwerkelijk en tijdig te helpen realiseren.

Talentgerichte organisaties

Ruimte geven tot groei

In dit programma onderzoeken we op welke manier organisaties ondersteund en versterkt kunnen worden in hun talentgerichte aanpak, cultuur en beleid, zodat organisaties en hun medewerkers duurzaam kunnen blijven groeien.

Entrepreneurial empowerment

Ondernemerschap wordt vaak naar voren geschoven als antwoord op de huidige uitdagingen voor maatschappij en milieu. Om ondernemende vaardigheden verder te ontwikkelen, zijn bijkomende inzichten nodig. Die onderzoeken we. Maar we gaan ook na hoe organisaties doeltreffend ondersteuning kunnen bieden aan ondervertegenwoordigde ondernemers. Het uiteindelijke doel? Bijdragen tot inclusief ondernemerschap.

Bekijk al onze onderzoeksprojecten

Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten?

We helpen je met het formuleren van je onderzoeksvraag- en aanpak.

Werk met ons samen

Zit jouw organisatie met een uitdaging of wil je een maatschappelijk probleem aanpakken? Via bachelorproeven, stages, studentconsultancyopdrachten of dienstverlening door expert-docenten en expert-onderzoekers kan een uitdaging of idee onderzocht en/of vormgegeven worden. Partner in een onderzoeksproject behoort ook tot de mogelijkheden.

Blikopener

Ben je een ondernemer van een kmo of socialprofitorganisatie? Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je vrijblijvend ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Wij stellen onze praktijkgericht onderzoeksresultaten en experten ter beschikking aan jou.

Topsamenwerking met het projectteam van Arteveldehogeschool: ondernemend, gepassioneerd, gedreven, proactief, creatief & innovatief!
Marc Gommers
Directeur Integraal VZW – Liantis Ondernemen 50+

Enkele voorbeelden van samenwerking

SPEED-You-UP

Samen met 12 partners werken we in vier landen (Frankrijk, Nederland, VK en België) aan ondernemingszin bij kwetsbare jongeren via ondernemershubs binnen en buiten de schoolmuren. Zowel kennisinstellingen, lokale besturen als non-profitorganisaties vechten hiermee tegen jeugdwerkloosheid.

Mensgericht digitaliseren

Uit praktijkervaring weten we dat het proces van Digitale Transformatie in bedrijven veelal vastloopt tijdens de implementatie. Daarom ontwikkelen we samen met ETION, het forum voor geëngageerd ondernemen, een begeleidingstraject waarbij de focus ligt op het menselijk proces van organiseren van de digitale transformatie als veranderproces.

Maak kennis met onze labs

Ons lab ondersteunt professionals met simulatietrainingen en het maken en testen van een prototype.

Start-up School

Start-up School geeft studenten de kans om hun ondernemersskills verder uit te bouwen met relevante bachelorvakken en hun idee of onderneming verder vorm te geven.

Over het expertisedomein Business en Management

Ons praktijkonderzoek ondersteunt werknemers, starters en kmo's in hun uitdagingen naar een duurzaam economisch model. Samen met partners gaan we op zoek naar inzichten en oplossingen in de vorm van tools, methodes of prototypes. Dat doen we via marktonderzoek en de human-centered-designmethode.

Volg het expertisedomein Business en Management

Vragen? Neem contact op