Leer de opleiding kennen

Infodag 20 april

Vragen stellen aan docenten en studenten? Een rondleiding volgen of een cursus inkijken? Kom naar de infodag op zaterdag 20 april en ontdek of de opleiding écht bij jou past.

Iets voor jou?

• Je wil mensen wegwijs maken en coachen in de ‘informatiejungle’
  • Je duikt graag de digitale wereld in
  • Je bent analytisch en kan goed informatie ordenen
  • Je vindt het belangrijk dat mensen juist geïnformeerd zijn en dat informatie toegankelijk is voor iedereen in de samenleving
  • Je hebt interesse in bibliotheken, archieven, erfgoed, technologie of informatie
  • Je bent een factchecker en allergisch aan fake news
  • Je vindt privacy van gegevens belangrijk
Dit graduaat vormde een perfecte aanvulling op mijn Bachelor Journalistiek. Vooral de combinatie van werken en studeren was ideaal voor mij. En alles wat ik leerde, kon ik meteen in de praktijk van mijn job omzetten. Voor mijn afstudeerproject voerde ik een uitgebreid gebruikersonderzoek in alle mediatheken van Arteveldehogeschool. Wat ik zo fijn vind aan de job? Je hebt contact met bezoekers, maar administratie en communicatie behoren evengoed tot mijn takenpakket. Geen twee dagen zijn hetzelfde.
Elke Van Schoors
Oud-student

Brochure aanvragen?

Selecteer het academiejaar:

Profiel

Wil je de sector leren kennen? Dan raden we je de website van de VVBAD, dé beroepsvereniging van de informatiesector in Vlaanderen, aan. Naast deze traditionele sector kan je ook aan de slag in andere organisaties, want je wordt immers een veelzijdige informatiedeskundige met een pak digitale vaardigheden.

Waarom informatiebeheer studeren aan Arteveldehogeschool?

• Een beroep met toekomst, naast bibliotheek en archief, nodig in élke organisatie
  • Bijna unieke opleiding in Vlaanderen, enkel in Gent en Heverlee
  • Leren door te doen via werkplekleren en via de vakken ‘Werkveldlab’, intensief begeleid door een praktijkdocent
  • Veel docenten staan in de praktijk
  • Groot netwerk in het werkveld
  • Hoogst mogelijke diploma bibliotheekwetenschappen
  • Te combineren met een job of een gezin door deeltijds vierjarig traject
  • Twee instapmomenten per jaar, starten in februari kan

Zal je de opleiding aankunnen?

Dat hangt niet alleen af van wat je kent en kunt, maar ook van je motivatie, je inzet en je studiemethode. Je kan de opleiding volgen in combinatie met een deeltijdse werkopdracht. Met specifieke vragen over de opleiding kan je terecht bij de opleidingsverantwoordelijke of de trajectbeheerder. Heb je tijdens de opleiding zorgvragen, dan staan onze coaches voor je klaar.

Heb je recht op Vlaams opleidingsverlof?

Deze opleiding is erkend voor Vlaams opleidingsverlof. Je kan maximaal 125 uren verlof opnemen als je deze opleiding volgt. Meer info vind je op de website van het Vlaams opleidingsverlof.

Alles over de opleiding Informatiebeheer

Trajecten op maat

Je kan kiezen tussen modeltrajecten waardoor je kan afstuderen op twee of vier jaar. Als je kiest om de opleiding in twee jaar af te leggen, heb je voltijds les (=60 studiepunten per jaar). Daarnaast kunnen we ook een traject uitwerken op basis van jouw persoonlijke wensen en mogelijkheden (bv. werk en studeren combineren).

In de informatiestorm die we dagelijks meemaken zijn mensen die een overzicht kunnen creëren cruciaal voor elke organisatie die relevant wil blijven.
Bart Rosseau
Diensthoofd Data en Informatie, Stad Gent

Voor mij begon het met liefde voor boeken en bibliotheken die oversloeg naar het verbinden van mensen met informatie via data en technologie. Vandaag zijn deze verbindingen de katalysator voor veranderingen in de maatschappij en de jobs van de toekomst.
Rosemie Callewaert
Coördinator innovatie & ontwikkeling Universiteitsbibliotheek Gent

Vragen over één van deze onderwerpen? Kies het onderwerp en stel ze!