Teamteaching: samen onderweg

De meerwaarde van teamteaching

We vroegen aan leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies waarom zij kiezen voor teamteaching. Zij geven aan dat teamteaching hen kan helpen om leerlingen beter te begeleiden en om leerkrachten sterker te maken in die begeleiding. In een casestudy delen 6 schoolteams hun ervaringen met ons. We verkregen diepgaand inzicht in randvoorwaarden voor succesvol teamteachen en de mogelijke gevolgen voor leerlingen en leraren.

Een praktische leidraad over teamteaching

Overweeg je teamteaching? Teamteaching kan verschillende vormen aannemen, wil je weten wat er allemaal mogelijk is?

Neem een kijkje in onze leidraad over teamteaching. Hij werd ontwikkeld vanuit het Steunpunt Onderwijsonderzoek, door onderzoekers van de Arteveldehogeschool. 

Je kan de leidraad downloaden als pdf onderaan deze projectfiche. Eén of enkele papieren exemplaren kan je verkrijgen aan het onthaal van de campus Brusselsepoortstraat, Brusselsepoorstraat 93, 9000 Gent (5 euro/stuk). Telefoonnummer: 09 234 81 00.

Wil je 10 of meer exemplaren, dan kunnen we die bezorgen met de post. Meld je dan aan.

Ik bestel 10 of meer leidraden

Aandacht voor randvoorwaarden om teamteaching te ondersteunen

Teamteaching blijkt een krachtige hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs voor elk kind, met aandacht voor werkbaar werk voor elke leraar. Dat vraagt echter aandacht en actie voor enkele randvoorwaarden! Meer lezen? Lees hieronder het eindrapport met aanbevelingen voor praktijk en beleid!

Wordt verwacht!

We ontwikkelen 'babbelkaartjes', bedoeld om het gesprek tussen teamteachers te vergemakkelijken. Interesse? Contacteer ons.

Op 29 april 2019 geven we inzicht in de resultaten van het onderzoek (studiedag Teamteaching, Departement Onderwijs en Vorming)

 

Meer informatie over het Steunpunt Onderwijsonderzoek op www.steunpuntsono.be

 

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Praktische leidraad

Meirsschaut, M., & Ruys, I. (2018). Teamteaching: samen onderweg. Een leidraad voor de praktijk. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek.
Samen onderweg

Eindrapport Teamteaching

Meirsschaut, M. & Ruys, I. (2018). Teamteaching: beweegredenen, randvoorwaarden en implicaties voor leerlingen, leraren en hun school. Onderzoeksrapport meervoudige gevalsstudie naar teamteaching in het Vlaamse basisonderwijs. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek.
teamteaching

Samenvatting eindrapport teamteaching

Meirsschaut, M. & Ruys, I. (2018). Beleidssamenvatting eindrapport Teamteaching. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek.
teamteaching

Aanbevelingen voor het beleid

Meirsschaut, M. & Ruys, I. (2018). Teamteaching: aanbevelingen voor het beleid. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek.
teamteaching