Met het project Kleine Kinderen Grote Kansen hebben we aandacht voor gelijke onderwijskansen. Dit deelproject zet in op het aangaan van een warm partnerschap met de ouders van leerlingen uit een kwetsbare context. De sociale ongelijkheid is door corona enkel maar groter geworden. Ouders mochten plots niet meer op school komen. Hoog tijd om hier terug werk van te maken! Want onderzoek toont ons dat samenwerken met ouders de kans op schoolsucces verhoogt.

Een warm partnerschap met kwetsbare ouders

Samen met 4 basisscholen gaan we aan de slag rond het thema 'warme partnerschappen met kwetsbare ouders, in functie van gelijke onderwijskansen'.
In elke school starten we met een ouderbevraging. Wat vinden de ouders van de ouder-schoolsamenwerking? Ook het team wordt bevraagd. Als we hierover een beeld hebben worden de sterke punten en ook de groeikansen in kaart gebracht.
Met de 4 scholen delen we inspirerende verhalen en good practices en luisteren we naar getuigenissen rond warme partnerschappen met ouders.

Daarna start een coachingstraject met de 4 scholen en stellen we een actieplan op. Hoe willen we nu verder werken aan een goede samenwerking met kwetsbare ouders? We gebruiken hierbij de methodiek van de '12 sleutels voor een goede ouder-schoolsamenwerking'. Deze sleutels werden ontwikkeld door ouders in armoede en leerkrachten in een project van de Koning Boudewijnstichting.

De good practices en inspirerende voorbeelden worden gedeeld via een website. De indeling gebeurt volgens de 12 sleutels.  Hiermee kunnen alle scholen zelf aan de slag gaan met het inzetten op een warm partnerschap met ouders. We geloven wel dat er een grotere kans is tot succes als het hele schoolteam betrokken wordt bij het kiezen van een strategie of sleutel.

“Ik zou graag meer informatie krijgen over de kinderen. Nu krijg ik dat enkel tijdens het oudercontact of als de kinderen te laat komen. Ik zou graag meer contact hebben. Ze zouden mij bijvoorbeeld kunnen bellen of vaker een oudercontact organiseren. Nu word ik enkel uitgenodigd vanuit een negatieve situatie, wat niet altijd goed is. Je wordt nooit ‘zomaar’ eens uitgenodigd.”
uit een ouderbevraging
“Ik denk dat toegankelijkheid heel belangrijk is. Ik benadruk dat tijdens mijn infoavonden, als er iets is alstublieft stuur mij een mail. Ik zeg ook altijd hetzelfde zinnetje: ‘ik ben ook een mens, geen robot, ik maak ook fouten.’ Ik probeer echt zo toegankelijk mogelijk te zijn.”
uit een teambevraging

Hoe ga je een warm partnerschap met ouders aan?

Onze 12 sleutels bieden schoolteams inspiratie om werk te maken van een warm partnerschap met ouders.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.