Logopedie

Expertisecentrum

Het Expertisecentrum Logopedie (voorheen Explo) wil een laagdrempelig kanaal zijn voor logopedisten die in de praktijk werken. Met een aanbod dat zowel qua vorm als inhoud is afgestemd op de noden van het werkveld wil het centrum logopedisten ondersteunen in hun dagelijkse praktijkvoering.

Over ons

Ons expertisecentrum is ontstaan uit en werkt nauw samen met de opleiding Logopedie. Naast het aanbod van postgraduaten en bijscholingen, bieden we organisaties en logopedisten ook oplossingen op maat.

Ons aanbod

Postgraduaten

Ontdek onze postgraduaten binnen het domein van Logopedie.

Bijscholingen en studiedagen

Ontdek de verwante bijscholingen en studiedagen.

Logopedie praktijk voorop

Vormingen op maat

Hier vind je een overzicht van de topics waarrond je aanvragen kan indienen.

• Leerstoornissen
  • Stemstoornissen
  • Taalontwikkelingsstoornissen

Ook rond andere logopedische topics kan u ons steeds contacteren, wij kijken samen met u of we een geschikte speler voor uw vraag in huis hebben.

Leerstoornissen

Lezingen op maat mogelijk met betrekking tot volgende topics:

• Dyslexie: advies, diagnostiek en begeleiding
  • Dyscalculie: advies, diagnostiek en begeleiding
  • Begrijpend lezen: advies, diagnostiek en begeleiding
  • Problemen met ontluikende en beginnende geletterdheid en gecijferdheid
  • Diagnostiek en verslaggeving bij personen met leerstoornissen
  • Schrijfmotoriek en psychomotoriek
  • Psycho-educatie en dyslexie
  • Comorbide stoornissen
  • Intelligentie en leren
  • Kloklezen
  • M-decreet
Stemstoornissen

Dit aanbod wordt momenteel nog uitgewerkt.

Spraakstoornissen

Spraakontwikkelingsdyspraxie: op basis van casussen uit uw praktijk/centrum wordt een vorming op maat samengesteld.

Taalontwikkelingsstoornissen

Ervaar TOS is een ervaringscircuit, ontwikkeld door Auris Dienstverlening Goes, met daarin een tiental opdrachten gericht op het al doende ervaren van taalontwikkelingsstoornissen. Je staat stil bij wat kinderen met een TOS in allerlei situaties dagelijks ervaren. Dit helpt om een positieve attitude te ontwikkelen en om beter kinderen met een TOS in hun dagelijks functioneren te begeleiden en hun omgeving te ondersteunen zoals blijkt uit de reacties van enkele deelnemers aan eerder georganiseerde circuits:

• “Echt interessant om zelf te ervaren hoe frustrerend het is als je iets niet kunt uitleggen.”
  • “Verschillende emoties van kwaadheid tot opluchting passeerden de revue.”
  • “Ik neem deze ervaring zeker en vast mee in mijn tips voor ouders.”
  • “Ik begrijp nu beter dat ik hier veel meer aandacht moet geven in de begeleiding van leerkrachten en ouders."

Materialencentrum

Over ondersteuningscentrum Logopedie