Online simulatie in gezondheidszorgopleidingen

Aanleiding

Gezondheidszorgopleidingen hebben simulatie omarmd als een nieuwe onderwijswerkvorm. Simulatie creëert een veilige en realistische leeromgeving waarin studenten worden uitgedaagd hun kennis toe te passen, hun technische en communicatieve vaardigheden te verbeteren en uitgenodigd worden om na te denken over besluitvorming en samenwerking.  De coronacrisis zette ons aan om online alternatieven voor hands-on high-fidelity simulatie te ontwikkelen waarin alle werkzame ingrediënten van simulatie worden geïntegreerd.

Doel

Het European Network on Virtual Simulation OnLine (ENVISION) was een tweejarig strategisch partnerschap met als doel de 'digitale education readiness' van Europese docenten en studenten in het gebruik en de ontwikkeling van virtual gaming simulatie (VGS) op te bouwen. In nauwe samenwerking met onderwijsexperts en een leverancier van digitale technologie werd een hoogwaardige, inclusieve digitale onderwijsmethodologie gecreëerd die de best practice-standaarden van simulatie waarborgt.

Wat is virtuele gaming simulatie?

We kiezen voor virtuele gaming simulatie als online simulatie. In VGS worden liveacteurs als simulatiepatiënten ingezet om realistische klinische scenario's na te spelen. In het scenario worden meerdere beslissingsmomenten ingebouwd waar studenten uitgedaagd worden in hun klinische vaardigheden en soft skills. Debriefing helpt de deelnemers om na te denken over hun leerervaring.

Doelgroep

De VGS en handleidingen voor gebruik in klassikaal, online of blended onderwijs zijn in open access gratis beschikbaar voor elke geïnteresseerde gebruiker, student, docent of gezondheidszorgprofessional via onze projectwebsite.

Tijdsindeling

• In het eerste projectjaar werd een VGS voor studenten en docenten in de thuiszorg ontwikkeld. "Hello, you must be Flo!" daagt de klinische en communicatiecompetenties van verpleegkundigen en andere hulpverleners in de eerste lijn uit. Hier een voorproefje via onze teaser!
  • In het tweede projectjaar werd een VGS in de setting van een pediatrische noodsituatie gecreëerd.

Partners

Zeven projectpartners uit 6 landen werkten samen aan dit project. De projectpartners zijn: Ryerson University (Canada), OAMK Oulun Ammattikorkeakouly (Finland) - Joubel (Noorwegen) - URV Universitat Rovira i Virgili (Spanje) - LUV Ljudska Univerza Velenje (Slovenië) - Universiteit Gent (België) en Arteveldehogeschool (België - projectleider).

Ontdek onze online simulatiegames

Onze online simulatiegames zijn gratis toegankelijk via onze projectwebsite.

Je vindt er ook richtlijnen voor het gebruik en de ontwikkeling van nieuwe online simulaties.

Blijf op de hoogte van onze initiatieven via onze website en Facebookpagina.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 6

Projectfolder

Het onderzoeksproject in het kort.

nieuwsbrief

Nieuwsbrieven

Info over workshops, resultaten en context van het onderzoeksproject.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.