Mimetherapie is een internationaal verspreide en op evidentie gebaseerde behandelmethode voor personen met een aangezichtsverlamming (Beurskens & Heymans, 2006).

In het kader van het onderzoeksproject aan Arteveldehogeschool 'Innovatie in de mimetherapie: ontwikkeling van een digitaal oefenplatform' (Desmet, 2021) werd de cursushandleiding mimetherapie (Bronk, Devriese, Beurskens, van Hinte & Desmet, 2018) gedigitaliseerd.

Het digitaal oefenpakket omvat:

• 71 oefenvideo’s met mondelinge instructie
  • 11 oefenprogramma’s
  • 3 gedigitaliseerde vragenlijsten
  • 4 voorlichtingskaarten (algemeen en per stadium)
  • 4 oefenbladen (spraak)

Voorbeeld mimetherapie:

Een gedetailleerd overzicht van alle oefeningen vind je hier

Dit oefenmateriaal is online beschikbaar via het oefenplatform Physitrack. Physitrack laat de therapeut eenvoudig thuisoefenprogramma's opstellen, PROM's meten en de therapietrouw van patiënten in de gaten houden.

Op een voordelige manier gebruik maken van dit materiaal?

Dat kan!

STAP 1 - Registreer je bij Phyistrack via de kortingscode van Arteveldehogeschool (meer info via deze link.)

• Maak een account aan of maak gebruik van uw bestaand account
  • Selecteer vooraleer te betalen de kortingscode van ‘Arteveldehogeschool’ (= 20% korting).
    Je doet dit door jouw aansluiting bij Arteveldehogeschool te selecteren in het drop-downmenu "Aangesloten bij ", voer de kortingscode 'ARTEVELDE20'.
    Klik op "Bevestig aansluiting" om deze informatie bij werken.
  • Hierdoor worden de tarieven aangepast en kan je beginnen met het gebruik van Physitrack aan een voordelig tarief.

STAP 2 - Vraag toegang specifiek tot mimetherapie

Het oefenmateriaal mimetherapie is enkel toegankelijk voor mimetherapeuten. Eens je een account hebt bij Physitrack, vraag je toegang tot mimetherapie door via mail volgende gegevens te sturen naar Liesbet.Desmet@arteveldehs.be:

• vraag toegang digitale mimetherapie
  • bewijs van deelname van de opleiding mimetherapie (getuigschrift)

Veel plezier!

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Cursushandleiding

Mimetherapie: revalidatie van de mimische musculatuur bij patiënten met restverschijnselen na een perifere aangezichtsverlamming.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.