Over de grenzen: internationalisering en culturele intelligentie bij Vlaamse KMO's
Een omvattend begrip en gebruik van interculturele competenties is een essentieel, en zelfs natuurlijk, aspect in algemene intermenselijke communicatie, en dus ook in een internationale bedrijfscontext, waar duurzame transnationale relaties een sleutelrol kunnen spelen in het uitbouwen van succesvol ondernemerschap.
Met dit onderzoek willen we nagaan in hoeverre interculturele competenties in KMO’s bewust ontwikkeld en/of gebruikt worden in een context van mondialisering en internationalisering. Het betreft dus niet enkel pure kennis over interculturele verschillen of het hebben van internationale relaties, maar omhelst een bredere visie op de interculturele competentie die ook bewustzijn, vaardigheden en attitudes inhoudt. Dit onderzoek wil tevens, via diepte-interviews en focusgroepen, zowel de ‘good practices’ vanuit het werkveld integreren als de noden bundelen die er zouden zijn bij KMO’s om bepaalde deelaspecten van interculturele competenties uit te werken, met het oog op verdere adviesverlening.
Maak kennis met het team
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.