Taalstimulerende competenties in het kleuteronderwijs
Kwaliteitsvolle taalstimulerende interactie in de kleuterklas is essentieel voor de ontwikkeling van kleuters. Over welke competenties beschikken (student)leraren om taalstimulerende interactie te realiseren? Wat zijn de effecten van een blended professionaliseringsinitiatief hierop?
Gezocht
Leerkrachten 2de en 3de kleuterklas voor gratis vormingstraject rond interactie in de kleuterklas
Vraag je je soms af wat je nog meer kunt doen om in te zetten op taal in je klas? Wil je weten hoe je de interactie met je kleuters kunt verbeteren, de hoeken talig kunt verrijken, elk kind een stapje verder kunt brengen?
Neem dan deel aan het gratis vormingstraject van TACOS (afkorting voor TAalstimulerende COmpetentieS)! TACOS is een interuniversitair samenwerkingsproject dat onderzoek doet naar het effect van een professionaliseringsprogramma op de taalstimulerende competenties van (student-)kleuterleerkrachten.
Meer info vind je op onze website, waar je je ook kan aanmelden voor een online infosessie.
Belang taalstimulerende interactie
De kwaliteit van taalstimulerende interactie in de kleuterklas heeft een belangrijke invloed op de academische taalvaardigheid van kleuters. Kwaliteitsvolle taalstimulerende interactie is cruciaal voor de schoolse taalvaardigheid en schoolsucces.
Te weinig kwaliteitsvolle interactie
Toch wijst heel wat onderzoek op de relatief slechte kwaliteit en lage kwantiteit van taalstimulerende interactie in de kleuterklas. Die zijn zelfs nog lager in de interactie met kwetsbare kinderen. Hier ligt dus nog veel groeipotentieel tot het creëren van een krachtige taalleeromgeving.
Blended learning professionaliseringsinterventie
Dit project wil anticiperen op de nood van schoolactoren door een evidcencebased blended learning professionaliseringsinterventie te ontwikkelen die de taalstimulerende competenties versterkt.
Deze professionalisering richt zich zowel tot leerkrachten kleuteronderwijs als tot student-leraren in de lerarenopleiding kleuteronderwijs.
Onderzoek en valorisatie
Het project valt uiteen in een onderzoeks- en valorisatiegedeelte die sterk samensporen:
- Onderzoek
- stand van zaken van de taalstimulerende competentie
- effecten van het professionaliseringsinitiatief
- Valorisatie
- ontwikkeling van het professionaliseringsprogramma
- optimalisatie op basis van de onderzoeksresultaten van het professionaliseringsprogramma.
De integratie van het onderzoek en de valorisatie leidt tot een evidencebased professionaliseringsinitiatief.
Partners
Dit project is een samenwerking tussen de Universiteit Gent, KU Leuven, Odisee en Arteveldehogeschool.
Maak kennis met het team
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.