Naast preventie van burn-out vormt arbeidsre-integratie van medewerkers met burn-out een belangrijke maatschappelijke uitdaging. Ook werkgevers zijn hieromtrent zoekende. Bovendien is er weinig onderzoek dat de beleving van leidinggevenden en teammedewerkers naast elkaar plaatst in het omgaan met re-integratie bij burn-out. In dit PWO-project zetten we daarom in op re-integratie van medewerkers bij burn-out vanuit een teamperspectief.

Doelstelling van ons project is de ontwikkeling van een tool, bestaande uit concrete aanbevelingen, richtlijnen en werkmethoden die leidinggevenden en teamleden ondersteunt bij de re-integratie van medewerkers bij burn-out.

Om dit doel te bereiken, stemmen we in eerste instantie af met leidinggevenden, teamleden en medewerkers die betrokken waren bij dergelijke re-integratiecasussen. Vanuit door hen gepercipieerde succeselementen en hindernissen in dit re-integratieproces, willen we vervolgens - middels documentonderzoek, brainstormsessies en een klankbordgroep met experten -  komen tot het ontwerp van een tool-prototype.

Valorisatie

Een voorgaand project betrof onderzoek in functie van de ontwikkeling van een tool met concrete aanbevelingen, richtlijnen en werkmethoden die leidinggevenden en teamleden ondersteunt bij de re-integratie van medewerkers bij burn-out.

Het tool-prototype, als resultaat van het vorige PWO-project wordt getoetst aan de hand van interviews met betrokken leidinggevenden en teamleden uit fase één van het onderzoek. De onderzoeksresultaten werden omgezet in een EHBBO zakboekje.

Je kan het EHBBO Zakboekje aankopen bij de Arteveldehogeschool voor €12 per boekje (exclusief verzendingskosten). Gelieve hiervoor een e-mail te sturen naar liesbeth.kersjes@arteveldehs.be of naar mark.paquet@arteveldehs.be. Een gratis downloadbare PDF-versie van het EHBBO Zakboekje vind je hieronder terug.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

EHBBO zakboekje

Voor medewerkers, teams, leidinggevenden & organisaties geconfronteerd met burn-out

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.