Marleen, Ilse, Omar en Ole leerden de mogelijkheden van cliëntgerichte VR kennen tijdens een inspiratienamiddag. Hun organisaties kozen ervoor om een gratis demo sessie in hun organisatie te laten doorgaan. Zo konden ze nog beter inschatten wat cliëntgerichte VR kan betekenen.
Marleen en haar collega’s gaan verder aan de slag met multisensory storytelling (MSST) in combinatie met VR.
Tijdens de eerste workshop in hun organisatie, leren ze een MSST-verhaal te ontwikkelen op maat van hun doelgroep. De cliënten van Marleen zijn enorm getriggerd door de boerderij. Ze oefenen in het maken van de 360° foto’s en video’s. Marleen en haar team gaan meteen verder aan de slag. In de weken erna lukt het toch niet helemaal om hun camera te bedienen. Door het online coaching gesprek kunnen ze terug verder op weg. Gelukkig konden ze ook de stappen om de foto’s op de brillen te zetten, nalezen in de online cursus.
Tijdens de tweede workshop wordt hun reeds ontwikkelde materiaal getoond. Door de feedback kunnen ze dit nog verbeteren. Er wordt ook dieper ingegaan op de manier van aanbieden aan de cliënten: hoe zal Ilse dit concreet gaan toepassen bij haar bedlegerige cliënten? In een laatste coaching gesprek komen naast enkele kleine technische vraagjes ook hun nieuwe ideeën aan bod om nog meer verhalen uit te werken.
Lees hier meer over MSST: ontdek gratis downloadbare verhalen en instructiefilmpjes.
- Angstreductie, voorbereiden op stressvolle gebeurtenis via een DIY-traject
Sanaa zag in de nieuwsbrief van Artevelde Academy een artikel staan over zelf aan de slag gaan met VR tijdens de therapie. Omdat ze al langere tijd op zoek zijn met het team om de angst van hun cliënten voor de dokter te doen afnemen, stemde hun verantwoordelijke in met een demo. Tijdens de demo kregen ze een eerste idee van hoe ze de angst bij hun cliënten zouden kunnen doen afnemen. Daarop beslisten ze dat Sanaa samen met een aantal collega’s die al wat affiniteit hebben met technologie, het DIY traject zouden doorlopen.
Met de online instructies ontwikkelt ze met haar collega’s een verhaal over een doktersbezoek. Tijdens de workshop op onze school leren ze de technische aspecten zoals het maken van de foto’s en deze beschikbaar maken op de brillen. Na de workshop werken Sanaa en haar collega’s verder aan het verhaal en de prikkels. Hun vragen kunnen ze nadien nog stellen in een online coaching gesprek.
- Distractie, afleiding tijdens een stressvolle gebeurtenis via een ondersteuningstraject
Pieter, Fatma en Jorge ondervinden dat hun patiënten veel weerstand tonen bij de verzorging van hun nagels, bloed prikken en bij de reiniging van hun mond. Via de website van Artevelde Academy kwamen ze ‘zelf VR toepassingen ontwikkelen in de zorg’ tegen. Deze reeks lijkt hun heel toepasselijk maar Pieter en collega’s willen het graag alle drie volgen en ze willen het graag nog meer toespitsen op hun eigen organisatie.
Intern wordt bepaald dat er wordt ingezet op een traject op maat. Pieter, Fatma en Jorge zullen het diepgaande traject volgen waarna zij het VR materiaal zullen ontwikkelen voor hun eigen en andere afdelingen van de organisatie.
Tijdens een eerste workshop gaan ze meteen concreet aan de slag: ideeën verzamelen van thema’s die hun patiënten het meest aanspreekt tot nadenken over de beste plaats om de therapie te geven. Daarnaast is er ruimte om de technische aspecten te leren en in te oefenen. Na enkele weken wordt een online coaching gesprek gepland om de zaken waar ze tot dan toe tegenaan liepen, uit te klaren. Zo kunnen Pieter, Fatma en Jorge het materiaal verder vormgeven. Tijdens de tweede workshop wordt het reeds ontwikkelde materiaal bekeken en door de feedback kan het geoptimaliseerd worden. Nu leren ze ook om de gemaakte foto’s en filmpjes op de VR brillen te plaatsen. Er wordt bekeken hoe het therapeutisch op de beste manier kan aangeboden worden aan de hand van een aantal concrete patiënten. De eerste testresultaten worden besproken tijdens het coaching gesprek. Tijdens de derde workshop worden op vraag van Jorge een aantal technische stappen herhaald. Pieter wil ook eens het ter beschikking gestelde materiaal vanuit Arteveldehogeschool bekijken. Dit materiaal ondersteunt hen om hun collega’s te mee te nemen in het VR verhaal. Samen wordt een plan van aanpak uitgewerkt. Dit wordt opgevolgd tijdens een derde coaching gesprek.
Sterre is blij dat er enige tijd geleden VR brillen werden aangekocht zodat sommige bewoners meer gaan bewegen door bepaalde spelletjes te spelen. Toch wil ze ook graag de andere mogelijkheden van de VR brillen gaan gebruiken in therapie. Ze kunnen misschien gebruikt worden als een aanvulling op de mobiele snoezelkar. Want doorheen de jaren merkt Sterre dat er meer en meer cliënten zijn waarbij het moeilijk is om hen tot in de snoezelruimte te brengen. Via een online webinar, het Technologiecafé, kwam ze in contact met Kristof en Leen. Tijdens de demo werden ook de verschillende mogelijkheden besproken om verder samen te werken. Sterre bekijkt dit binnen haar organisatie. Ze kijkt er alvast naar uit om verder aan de slag te gaan met VR!
Misschien zijn er wel mensen in jouw organisatie die niet of moeilijk naar de snoezelruimte kunnen of die liever kortere ontspanningsmomentjes ervaren. We leren jou om via de VR bril een relaxatie therapie te ontwikkelen met aangepaste beelden, geluiden en andere prikkels. We ondersteunen jou om dit technisch uit te werken en dit kwaliteitsvol toe te passen en uit te rollen in je organisatie. Kies een traject op jouw maat: DIY, coaching of ondersteuning!
INTERESSE? Contacteer ons voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek en demo in jouw organisatie.