Digitale games in de klas: een ontwerpgericht onderzoek voor de ontwikkeling van een ondersteuningsinstrument voor leerkrachten

Waarom?

Digitale games vergroten de extrensieke motivatie en betrokkenheid van leerlingen en hebben een positief effect op het leren.  Toch worden games nog weinig ingezet in de lagere school.   Leerkrachten vinden het moeilijk om geschikte educatieve spelen te selecteren en om deze efficiënt in te zetten in de les  om het leren van alle kinderen te bevorderen.

Wat? 

In dit  ontwerpgericht onderzoek gaan we na welke pedagogisch-didactische criteria leerkrachten in de bovenbouw van de lagere school hanteren bij het inzetten van digitale games in de klas.  In designteams worden leeractiviteiten met  digitale (educatieve) games ontworpen, gerealiseerd en geëvalueerd.  

Resultaat

Dit leidt tot de ontwikkeling van een ondersteuningsinstrument voor leerkrachten  dat ook door game-ontwikkelaars en onderwijsbetrokken partners kan gebruikt worden bij de ontwikkeling of het inzetten van games.  Dit zal de vorm aannemen van een  website met kijkwijzer, good-practices en procesondersteuning  en een  toolbox. 

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Artikel in De Morgen: Leren zonder dat het als leren aanvoelt

Dankzij de populaire taalapp Duolingo kun je zelfs op het toilet een mondje Spaans, Japans of Welsch leren. Maar kun je via oefeningen op de smartphone een taal wel volledig doorgronden? Els De Latter geeft haar mening over de meerwaarde van games in het onderwijs.
Gamification

Congressen en Evenementen

De Latter, E., Carrillo, L. & Vanderhoven, E. (2017). Educational games in the classroom: a design-based research. Presented at EAPRIL 2017, Hämeenlinna, Finland. De Latter, E., Carrillo, L. & Vanderhoven, E. (2018). Educatieve games integreren in de les (in de basisschool). Gepresenteerd op de AHS-onderwijsdag, Gent, België. De Latter, Vanderhoven, E., & E., Carrillo, L (2018). Ontwerp jouw ideale les met games voor lager onderwijs, Gepresenteerd op de ICT-praktijkdag, Leuven, België. De Latter, E., Carrillo, L. & Vanderhoven, E. (2018). Gamification: integratie van digitale games in het lager onderwijs. In symposium: co-design in ontwerpgericht onderzoek als indirecte professionalisering voor leraren. Gepresenteerd op het EAPRIL seminarie, Gent, België. Vanderhoven, E., De Latter, E., & Carrillo, L. (2018). Developing good practices to facilitate the integration of digital games in the classroom: a design-based research. Presented at Edulearn 2018, Palma de Mallorca, Spain. Carrillo, L., De Latter, E., & Vanderhoven, E. (2018). Blue ocean strategy in the educational sector: creation of a digital guiding tool for teachers to facilitate the integration of digital games in the classroom. Presented at Edulearn 2018, Palma de Mallorca, Spain.