Waarom?

Digitale games vergroten de extrensieke motivatie en betrokkenheid van leerlingen en hebben een positief effect op het leren.  Toch worden games nog weinig ingezet in de lagere school.   Leerkrachten vinden het moeilijk om geschikte educatieve spelen te selecteren en om deze efficiënt in te zetten in de les  om het leren van alle kinderen te bevorderen.

Wat? 

In dit  ontwerpgericht onderzoek gaan we na welke pedagogisch-didactische criteria leerkrachten in de bovenbouw van de lagere school hanteren bij het inzetten van digitale games in de klas.  In designteams worden leeractiviteiten met  digitale (educatieve) games ontworpen, gerealiseerd en geëvalueerd.  

Resultaat

Dit leidt tot de ontwikkeling van een ondersteuningsinstrument voor leerkrachten  dat ook door game-ontwikkelaars en onderwijsbetrokken partners kan gebruikt worden bij de ontwikkeling of het inzetten van games.  Dit zal de vorm aannemen van spelfiches met bijhorende procesondersteuning, aangeboden in een toolbox.  Na het uittesten van enkele good-practices komt alles ook hier online.  

Zin om deel te nemen aan het uittesten van de good practices?
Meld je dan hier voor je deelname! 


 

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Artikel in De Morgen: Leren zonder dat het als leren aanvoelt

Dankzij de populaire taalapp Duolingo kun je zelfs op het toilet een mondje Spaans, Japans of Welsch leren. Maar kun je via oefeningen op de smartphone een taal wel volledig doorgronden? Els De Latter geeft haar mening over de meerwaarde van games in het onderwijs.
Gamification

Congresdeelname

De Latter, E., Carrillo, L. & Vanderhoven, E. (2017). Educational games in the classroom: a design-based research. Presented at EAPRIL 2017, Hämeenlinna, Finland.

Studiedag

De Latter, Vanderhoven, E., & E., Carrillo, L (2018). Ontwerp jouw ideale les met games voor lager onderwijs, Gepresenteerd op de ICT-praktijkdag, Leuven, België.

Congresdeelname

De Latter, E., Carrillo, L. & Vanderhoven, E. (2018). Gamification: integratie van digitale games in het lager onderwijs. In symposium: co-design in ontwerpgericht onderzoek als indirecte professionalisering voor leraren. Gepresenteerd op het EAPRIL seminarie, Gent, België.

Congresdeelname

Vanderhoven, E., De Latter, E., & Carrillo, L. (2018). Developing good practices to facilitate the integration of digital games in the classroom: a design-based research. Presented at Edulearn 2018, Palma de Mallorca, Spain.
paper