Vrijplaats

Labs

VRIJPLAATS is in de eerste plaats een netwerk dat echte leervragen interdisciplinair wil onderzoeken. Studenten uit verschillende opleidingen kunnen aansluiten bij een lopend project rond bv. educatie, duurzame ontwikkeling, outdoor education, maakonderwijs (STEM, STEAM) of cultuureducatie. Daarnaast is er ook altijd ruimte voor een vraag vanuit een eigen praktijknood.

onderzoek onderwijs arteveldehogeschool

Leer ons kennen

Wat is VRIJPLAATS?

VRIJPLAATS slaat een brug tussen educatie, onderzoek en samenleving.

Samen met externe organisaties, ngo’s, leerkrachten, onderzoekers, studenten en docenten gaan we op zoek naar authentieke uitdagingen in onze praktijk. We ontwerpen educatief materiaal dat kwaliteitsvol en geïntegreerd leren centraal stelt. In onze centrale werkplek op campus Kattenberg voorzien we ruimte voor overleg en ontmoeting, voor discussie en dialoog.

Op deze manier willen we vanuit een brede en diverse blik, oplossingen ontwerpen die een echte impact hebben op de wereld.

Hoe gaan we te werk?

Binnen Vrijplaats gaan we co-creatief aan de slag met onze externe partners.

We streven steeds naar multidisciplinaire teams gekoppeld aan diverse disciplines (wetenschap, taal, kunst, sport…) en talenten (soft skills). Zowel student, docent, als partner zijn een volwaardige medeonderzoeker. Iedereen zet hun creativiteit, ondernemerschap en eigen talenten gericht in.

Per project wordt er stapsgewijs gewerkt in een aanpak gebaseerd op design thinking, een iteratieve ontwerpstrategie om oplossingen voor een praktijkuitdaging te bedenken.

Vrijplaats

Ontdek de vier thema's

Deze thema's kunnen op projectbasis met elkaar gecombineerd worden:

Samenwerken?

Voor externen

De afgelopen jaren zette Vrijplaats nauwe samenwerkingen op met verschillende scholen binnen en buiten Gent en partners als 11.11.11, Stad Gent, De Krook & het STAM. Naast die vaste partners zijn we altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen en boeiende onderzoeksprojecten.

• We vertrekken steeds vanuit een authentieke context. Er is een nood in je praktijk om educatief materiaal te ontwikkelen.
  • Je werkt samen met onze studenten en begeleiders.
  • Studenten van verschillende opleidingen werken bij ons samen in interdisciplinaire teams. Zo versterken we elkaar!
  • We ontwerpen educatief materiaal via design thinking. We verkennen de uitdaging uit de praktijk voor we ze gaan verwerken. Prototypes worden ontwikkeld, uitgetest in de praktijk en beter gemaakt voor we opleveren.

Ook voor losse workshops, lezingen of professionaliseringstrajecten binnen je organisatie kan je bij ons aankloppen. We spreken af met een tas koffie en timmeren een verhaal op maat in elkaar.

Voor studenten

Vrijplaats is een ideale stageplek of uitvalsbasis voor je bachelorproef. Onze werkplek ligt op campus Kattenberg, waar vooral de lerarenopleidingen secundair onderwijs aan de slag zijn, maar studenten van alle opleidingen zijn welkom als medeonderzoeker.

• We vertrekken steeds vanuit een authentieke context. Er is een nood in de praktijk om educatief materiaal te ontwikkelen.
  • Je werkt samen met educators, leerkrachten, jongeren, pedagogisch begeleiders en experten.
  • Studenten van verschillende opleidingen werken samen in interdisciplinaire teams. Een vrijplaatsbegeleider en externe versterken hen.
  • We ontwerpen educatief materiaal via design thinking. We verkennen de uitdaging uit de praktijk voor we ze gaan verwerken. Prototypes worden ontwikkeld, uitgetest in de praktijk en beter gemaakt, voor we opleveren.

Contacteer Vrijplaats voor:

• Praktijkonderzoek