Hoe kunnen we de motorische competentie en risicocompetentie van peuters ondersteunen? We brengen eerst hun actuele ontwikkeling in kaart. Dan cocreëren we samen met het werkveld en beleid initiatieven om peuters in de kinderopvang en thuis te ondersteunen.
Dit project is één van de 5 geselecteerde projecten van de Vlaamse projectoproep ‘Samen de ruimte verbeelden’ van het Departement Omgeving met als doel Vlaamse burgers te sensibiliseren over en hen te betrekken bij ruimtelijke uitdagingen in Vlaanderen.
In het onderzoeksproject Family Solidarity 2.0 ontwikkelt Arteveldehogeschool richtlijnen om als organisatie een meer inclusief gezinsbeleid te hanteren.
Met Waddist Local ontwikkelen we een aanpak op maat van organisaties en lokale besturen waarbij lokale besturen antwoorden op maat van hun gemeente of stad krijgen. We bereiden daarnaast de internationale uitrol van Waddist en Teacher Tapp voor.
Buurtmakers gaat met jongeren in een kwetsbare situatie aan de slag om een nood aan te pakken in hun buurt. We zetten hierbij STEM-vaardigheden in om te werken aan een circulaire economie.
De bekendheid, spreiding en toegankelijkheid van buitenschoolse STEM-initiatieven is nog niet optimaal voor elk kind tussen 3 en 12 jaar in Vlaanderen. “Let’s STEM together!” is een uitnodiging om hier samen, actief en duurzaam verandering in te brengen.
In dit praktijkonderzoek stonden musea en hun zoektocht naar duurzame vormen van participatie centraal. We brachten enkele inspirerende voorbeelden in beeld en destilleerden in diverse output ideeën om participatie in de kern van de museumwerking te bevragen en te realiseren. Dit verkennend praktijkonderzoek was enkel mogelijk door de actieve samenwerking met medewerkers en participanten uit de sector.