Onderwijsvak Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Ben jij gefascineerd door alles wat leeft? Wil jij leerlingen meenemen op een ontdekkingsreis doorheen natuur en milieu? Hou je van onderzoeken en labowerk?

Wat zal je leren?

In interactieve lessen bestudeer je alle aspecten van de levende natuur en leer je ook hoe je die inhouden boeiend overbrengt aan jongeren. Je past de theorie toe via praktische oefeningen en ontdekt veldtechnieken tijdens excursies.

Naast biologie zal je ook het vak natuurwetenschappen mogen geven. Afhankelijk van je interesse en noden kan je in het laatste opleidingsjaar je expertise in biologie of fysica nog verdiepen of kiezen voor de basismodule chemie. Onderzoekscompetenties, gezondheid, veiligheid en milieuzorg komen aan bod. Kortom: een gevarieerde opleiding die van jou een allround leraar biologie/natuurwetenschappen maakt.

Wat na je diploma?

Je hebt lesbevoegdheid als:

• Lesgever biologie in de 2de graad aso, tso, kso, bso
  • Lesgever natuurwetenschappen in de 1ste  graad van de A- en B- stroom
  • Lesgever natuurwetenschappen in de 2de graad tso, kso, bso
  • Lesgever natuurwetenschappen in de 3de graad bso

Met dit diploma kan je ook aan de slag als educatief medewerker in natuureducatieve centra en musea of dierenparken.

Vereiste voorkennis

Als je in het secundair onderwijs elk jaar natuurwetenschappen of biologie kreeg, heb je sowieso voldoende voorkennis.

• Kies je voor biologie, dan mag je ook natuurwetenschappen geven
  • STEM-vak

Kosten voor dit onderwijsvak

Hiernaast vind je een indicatief overzicht van de kosten.

Een financiële drempel mag geen belemmering zijn om te kiezen voor het onderwijsvak dat jou het best ligt. Als je problemen ervaart, raden we je aan om contact op te nemen met een medewerker van de studentenvoorzieningen. In sommige situaties kan de dienst je financieel ondersteunen. Lees hier meer over studietoelagen.

1ste jaar 2de jaar 3de jaar
Totale prijs boeken € 95,00 € 70,00 € 0,00
Totale prijs syllabi € 65,00 € 42,00 € 13,00
Materialen, producten, uitrusting (**) € 25,00 € 10,00 € 10,00
Kledij € 27,00
TOTAAL (excl. inschrijvingsgeld) € 212,00 € 122,00 € 23,00

Veelgestelde vragen

Ik heb al een labojas en/of dissectieset uit een vorige opleiding. Mag ik die blijven gebruiken?

Dat kan. De labojas moet lange mouwen hebben en is bij voorkeur wit. De dissectieset moet deze materialen bevatten: een scalpelhouder met gepaste mesjes, een pincet, een schaartje met fijne punten, een grotere stevige schaar met bij voorkeur een botte en fijne punt, een naald op houder en een sondeerstaafje.

Mag ik tweedehandsboeken en -syllabi gebruiken?

Tweedehandsboeken mag je gebruiken als je de juiste edities hebt. Kijk dus de referenties van boeken na op de lijst met aan te kopen studiemateriaal. Van syllabi koop je best een nieuw exemplaar. Die worden namelijk jaarlijks of na ieder semester bijgewerkt.

Waar kan ik tweedehandsboeken kopen?

Op de campus bevinden zich enkele plaatsen waar studenten kunnen adverteren. Daar vind je soms interessante aanbiedingen. De dienst studentenvoorzieningen (Stuvo) organiseert ook een tweedehandsboekenbeurs.

Waarom is de opleidingskost het hoogst in het eerste jaar?

Het boek dat je koopt bij het begin van het eerste semester, gebruik je gedurende de drie jaren van de opleiding. Ook de labojas en de dissectieset komen nog drie jaar van pas. Dat maakt dat de grootste uitgaven geconcentreerd liggen in het eerste jaar.