Plastische opvoeding

Onderwijsvak Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Je kijkt met een open blik naar kunst en gaat graag creatief aan de slag? In de opleiding plastische opvoeding kan je je eigen beeldend talent verder ontwikkelen en leren we je hoe je jongeren enthousiast maakt voor beeldende kunst.

Wat zal je leren?

In onze ateliers verken je verschillende media en technieken, zowel traditionele technieken als boetseren, schilderen, assembleren, tekenen of grafiek, als digitale beelden en technieken. Ook mode, design fotografie, film, performance, 3D-printing & lasercutting komen aan bod.

We onderzoeken beeldcultuur, duiken in de kunstgeschiedenis en bekijken hoe je beelden kan analyseren en omzetten in een begrijpbare taal voor jongeren. Je leert hen nadenken over beeld en gaat actief met hen aan de slag tijdens je stages.

Proef de sfeer in onze ateliers en volg ons op de voet via onze Instagrampagina.

Wat na je diploma?

Lesbevoegdheid voor:

• leraar in het secundair onderwijs: plastische opvoeding, beeld of artistieke vorming
  • leraar in de lagere graad deeltijds kunstonderwijs
  • lesgever tekenacademie, lagere graad

Perspectieven buiten het onderwijs:

• begeleider van workshops in musea
  • museumbegeleider
  • educatief kinderatelier
  • gids
  • culturele diensten
  • geven van workshops in kunstateliers
  • begeleiden van artistiek atelier aan personen met een handicap
  • grafisch atelier

Kosten voor dit onderwijsvak

Hiernaast vind je een indicatief overzicht van de kosten.

Een financiële drempel mag geen belemmering zijn om te kiezen voor het onderwijsvak dat jou het best ligt. Als je problemen ervaart, raden we je aan om contact op te nemen met een medewerker van de studentenvoorzieningen. In sommige situaties kan de dienst je financieel ondersteunen. Lees hier meer over studietoelagen.

1ste jaar 2de jaar 3de jaar
Totale prijs boeken € 100,00 € 50,00