T4.1 Wat is het?

Bij activiteiten logische volgorde gaat het om het

“ordenen” (chronologisch rangschikken, rangschikken in de tijd) van gebeurtenissen of handelingen.

 

Denk bijvoorbeeld maar aan de verschillende handelingen die je chronologisch na elkaar stelt wanneer je ’s ochtends je tanden poetst: eerst je tandenborstel nemen, er water op doen, tandpasta op doen, …

Bij logische volgorde gaat het om handelingen die elkaar duidelijk in de tijd opvolgen.
Concreet: voorwerpen of prenten worden zo gerangschikt dat de handelingen of gebeurtenissen ‘chronologisch’ correct zijn.

Opgelet: het ordenen van voorwerpen op basis van afmetingen (bijvoorbeeld van ‘klein naar groot’) is geen toepassing van ‘logische volgorde’!

 

Wij werken met vier verschillende vormen van logische volgorde, bij elke vorm zie je de door ons (in de opleiding) gebruikte afkorting (tussen haakjes):

  • Logische volgorde met concreet materiaal (LV-CO)
  • Logische volgorde met prenten (LV-PR)
  • Logische volgorde met knippen en kleven (LV-KN)
  • Logische volgorde met denkspel (LV-DS)

 

Meestal is een activiteit logische volgorde een begeleide activiteit (in kleine groep begeleid worden door de KL).  Bepaalde vormen van logische volgorde (LV-KN en LV-DS) kunnen ook aangeboden worden als zelfstandige activiteit, op voorwaarde dat:

  • de kleuters een bepaalde vorm van logische volgorde al in begeleide groep gedaan hebben
  • en het materiaal en de opeenvolging van logische tijdstappen niet nieuw zijn voor de kleuters

Het klassikaal uitvoeren van activiteiten logische volgorde (20 minuten) raden we niet aan omdat kinderen onvoldoende kansen krijgen om na te denken (er is altijd wel een kleuter die alles voorzegt).  Als momentje of tussendoortje (5 minuten) moet het wel kunnen.  De doelen liggen hier dan ook op een ander niveau.