G4.4 Visuele discriminatie

Zoals onderstaande oefening met letters zien we in de praktijk ook dezelfde soort oefeningen met cijfers.  De bedoeling is dat de kinderen zich niet laten misleiden door gelijkaardige symbolen.

visuele discriminatie lettersZelf zijn we geen fan van een algemene invoering van dergelijke werkblaadjes voor alle kleuters in de derde kleuterklas, tenzij voor sterkere kleuters die de abstractie naar 2D-oefeningen al kunnen. Jammer genoeg testen de bekende Toetertesten ook enkel naar die 2D-abstractie.

Ter voorbereiding zijn allerlei speelse oefeningen rond visuele discriminatie beter.  Zo leren kinderen bij het lottospel ‘Differix’ goed letten op verschillen in details:

differix

Of:

Yussef (5 jaar) is postbode en moet de juiste brieven in de juiste brievenbus steken.  Op de brief staat de straat met huisnummer vermeld.  Hij zoekt naar de brievenbus met hetzelfde getal.

De meest voorkomende fouten gebeuren met gespiegelde cijfers of bij draaiingen rond de horizontale as: 6 vs. 9, 2 vs. 5 (Van Keymeulen, 2010-2011).  Ook het samen aanbieden van de drukletter ‘E’ en het getal ‘3’ leidt tot verwarring.

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *