G4.1 Wat zegt het leerplan?

Kleuters hoeven een cijfer nog niet te kunnen lezen of schrijven.

 

Laat ons meteen een discussiepunt aansnijden.  Nergens in een leerplan staat vermeld dat je kleuters cijfers moet leren lezen of schrijven (of aanzetten daartoe moet leveren).  In de realiteit van de kleuterschool is dit echter anders.  De druk vanuit de lagere school en zelfs van ouders (die getallenkennis vaak beperken tot tellen en lezen/schrijven van cijfers) doet vele kleuterleid(st)ers bezwijken.  We hebben nog geen enkel onderzoek gevonden dat aantoont dat het leren lezen en schrijven van cijfers in de kleuterschool de rekenvaardigheid van kinderen op latere leeftijd verhoogt.  In tegendeel: net het regelmatig oefenen met concreet materiaal, het benoemen en representeren van getallen door prenten/foto’s van voorwerpen/personen of een variatie aan abstractere getalbeelden zorgt bij kinderen voor meer inzicht in de getallenstructuur.  We pleiten voor handelen met concrete voorwerpen in plaats van een snelle abstractie naar geschreven cijfers.  Ook in het eerste leerjaar hopen we nog ‘rekenlessen’ te zien met concreet materiaal!

Maar laat ons ook niet wereldvreemd zijn.  Er zijn kleuters (zelfs op erg jonge leeftijd) die er klaar voor zijn, nieuwsgierig zijn naar cijfers en daar spelenderwijs mee aan de slag gaan.

Wie zijn wij om die nieuwsgierigheid in te tomen?  Daarom verder een aantal interessante inzichten voor de leraar kleuteronderwijs.

Bewaren