Meten

Meten komt terug in verschillende leergebieden, maar in dit deel focussen we vooral op:

Leergebied ‘Wiskundige initiatie’ – Domein ‘Meten’
2.1 De kleuters kunnen handelend en verwoordend twee dingen vergelijken wat betreft hun kwalitatieve eigenschap.
2.2 De kleuters kunnen dingen kwalitatief vergelijken en samenbrengen op basis van één of twee gemeenschappelijke kenmerken.
2.3 De kleuters kunnen dingen rangschikken volgens de toenemende of afnemende mate van een welbepaald kwalitatief kenmerk.
2.4 De kleuters kunnen in concrete situaties handelingen uitvoeren met vormen, grootheden en figuren, in functie van een kwalitatief kenmerk.
2.5 De kleuters kunnen handelend en verwoordend aangeven dat een bepaalde grootheid (lengte, inhoud, volume, gewicht, oppervlakte) van een ding dezelfde blijft, hoe dit ding ook geplaatst of geordend is in de ruimte.
2.6 De kleuters kunnen bij benadering een voorwerp ‘meten’ met een zelfgekozen maateenheid.

Leergebied ‘Nederlands’ – Domein ‘Spreken’
2.5 De kleuters kunnen iemand of iets beschrijven volgens kleur, vorm, grootte of een specifieke eigenschap.

 

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2010). Ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor het gewoon basisonderwijs. Brussel: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *